Hlavní obsah

ČD testovaly na Lipně elektrické soupravy RegioPanter 650

Foto: Wikipedia Creative Commons - NÖLB Mh

Ilustrační foto.

České dráhy (ČD) dnes udělaly první zkoušky elektrické soupravy RegioPanter řady 650 na trati Rybník - Lipno nad Vltavou.

Článek

Firma chtěla prověřit technické parametry a jízdu v obloucích o poloměru menším než 150 metrů. „Testy budou pokračovat do 27. října, i na trati Tábor a Bechyně. Když dopadnou dobře, nabídnou ČD tento vlak Jihočeskému kraji, jezdit by mohl koncem roku 2023,“ řekla mluvčí ČD Gabriela Novotná.

Při testech se zjišťuje, zda vlaky splňují technické požadavky i to, jestli zatížení odpovídá parametrům trati. Když testy skončí dobře, Správa železnic rozhodne, zda vydá souhlas k provozu těchto elektrických vlaků na uvedených tratích. Pak by měl následovat nejdřív zkušební provoz s cestujícími. Výsledky zkoušek čekají ČD půlroku poté, co testy skončí.

„Pokud testování na trati Rybník - Lipno nad Vltavou dopadne dobře, nabídneme Jihočeskému kraji pro tuto trať tento nový vlak,“ řekla Novotná. Když kraj projeví zájem, mohl by tento vlak začít jezdit koncem roku 2023.

Stejný typ soupravy chtějí ČD nabídnout kraji na trati Tábor - Bechyně. „Zde jsme však zatím limitováni jinou napájecí soustavou, jejíž úpravu Správa železnic připravuje,“ uvedla mluvčí.

Na nejstarší elektrifikované trati v Čechách, nazývané Bechyňka, která spojuje Tábor a Bechyni, chce Jihočeský kraj změnit trakci. Trať je napájená 1500 volty, nově by to mělo být 25.000 voltů, aby tam mohly jezdit moderní vlaky. Změna by stála stovky milionů Kč. Historické vozy, které tam občas na vzpomínkové jízdy půjčuje Národní technické muzeum, nemohou zajistit veřejnou dopravu. Teď tam jezdí elektrické vozy, ale kvůli parametrům trati je těžké sehnat vhodné vlaky. Novinářům to již dříve řekl krajský radní pro dopravu Jiří Švec (STAN).

Čtyři nízkopodlažní elektrické soupravy RegioPanter řady 650 se dvěma vagony jezdí teď na trati Strakonice - České Budějovice - České Velenice. Jednu z nich dnes ČD použily na testování mezi Rybníkem a Lipnem nad Vltavou. Výroba jednoho vlaku trvá podle Novotné 25 měsíců. Jsou takzvaně dvousystémové: elektrická lokomotiva může jezdit na tratích s různými napájecími soustavami.

Doporučované