Článek
Sociální síť Facebook začala v rámci větší transparentnosti zveřejňovat v posledních dnech základní informace o reklamách spojených s politikou a politickým děním.
Redakce Seznam díky tomu zjistila, že Babišovo hnutí ANO za poslední dny (sedm dní končících 20. květnem) investovalo do reklamy více než 300 tisíc korun.
Premiér publikuje na Facebooku příspěvky, které jsou dlouhé i na osm normostran psaného textu. V jednom ze svých tradičních týdenních shrnutí vyzývá k volbě hnutí ANO a představuje priority své kampaně (boj proti nekvalitním potravinám, migraci a byrokracii v Bruselu). Do reklamy toho postu investovali v ANO desítky tisíc korun.
Čau lidi. Natvrdo a bez keců. Dva dny. V pátek 24.5. od dvou odpoledne máme všichni necelé DVA DNY na to, abychom...
Zveřejnil(a) Andrej Babiš dne Neděle 19. května 2019
Tým premiéra však připravil i druhou variantu textu, která je v rámci dobře cílené reklamy zaměřena pouze na lidi ve věku nad 56 let a především na důchodce. Tento status na stránce premiéra na Facebooku však v seznamu příspěvků nenajdete.
Premiér v něm vyzývá všechny důchodce k účasti ve volbách a odkazuje se na svoji životní zkušenost a to, že i on má vnoučata. Cílové skupině také připomíná, že to byla jeho vláda, která jim přidala peníze, za něž se „mohou lépe najíst a koupit si léky“.
O záměru a profesionální marketingové kampani svědčí i cílení na skupinu voličů podle bydliště.
Z údajů dostupných na Facebooku lze zjistit, že hnutí cílí většinu své reklamy především na uživatele v Praze, Moravskoslezském kraji, Ústeckém kraji a na Jižní Moravě. Praha je na předních místech především kvůli vysokému počtu všech uživatelů sítě, kteří zde žijí. Ostatní kraje jsou místa, kde se hnutí ANO ve volbách tradičně daří.
Jak si vedou další strany?
Druhým největším favoritem voleb je podle dřívějších průzkumů Pirátská strana.
Ta podle údajů dostupných v Knihovně reklam Facebooku utratila za poslední týden na této síti více než 267 tisíc korun.
Piráti cílí především na voliče v Praze a dalších větších městech.
Peníze Piráti investovali především do videoreklamy Nezaspi volby a Nenech se přemlouvat a přijď k volbám. Jde o spot, který paroduje dřívější kampaň herečky Issové a herce Mádla – Přemluv bábu.
Nejvíce peněz v posledním týdnu investovala do reklamy na Facebooku ČSSD.
Šlo o 452 tisíc korun. Od března jde o více než jeden milion korun.
Strana investovala velkou část z peněz do videa se záznamem projevu prezidenta Zemana z jejich sjezdu, kde hlava státu vyjadřuje sociálním demokratům podporu a oznamuje, že v letošních evropských volbách bude volit sociální demokraty.
Opozici je často vyčítáno, že svým voličům nenabízí zajímavý marketing a „líbivou“ komunikaci jako premiérovo hnutí. Vynaložené částky na sociální síti Facebook to částečně potvrzují.
Občanští demokraté za svoji reklamu utratili pouze přes 29 tisíc korun. Strana zároveň podporuje příspěvky svého předsedy Petra Fialy. Na jeho profil šlo za reklamu dalších 14 tisíc.
TOP 09 v posledním týdnu podle Facebooku utratila 32 tisíc korun.
Více peněz utratilo za poslední týden hnutí Hlas (přes 40 tisíc korun).
Jak cílení reklamy na sítích funguje?
Zjednodušeně řečeno: Správci jednotlivých stránek na sociálních sítích mohou v rámci zadávání reklamy cílit reklamu na jednotlivce podle řady parametrů. Může jít o váš věk, bydliště, zájmy i stránky, které na sociálních sítích vyhledáváte a sledujete. Zadavatel reklamy se na základě těchto parametrů snaží najít nejvíce konzumentů pro svůj obsah. Případně aktivní uživatele, kteří jeho stránky označí tlačítkem To se mi libí nebo je budou komentovat, sledovat či obsah sdílet.
Pomocí přesně cílené reklamy mohou politické strany utvrzovat své voličské jádro. Zároveň získávat nové voliče na základě pro ně zajímavých témat. Problémy mohou nastat v momentě, kdy jsou pomocí politické reklamy šířeny dezinformace a hoaxy. Případně je reklama netransparentním způsobem financována. Nový přístup Facebooku umožňuje sledovat daleko lépe tyto aktivity a odhalovat případnou nekalou politickou soutěž.