Článek
„Uzavřením restaurací náš odbyt klesl asi o 90 procent. Ale dubnový odbyt byl meziročně pouze o 20 procent nižší. Tím, jak vláda urychlila rozvolňování opatření, máme teď piva spíš nedostatek,“ uvedl finanční ředitel Slavkovského pivovaru Ondřej Stupka.
Pivovar v březnu přerušil na dva týdny výrobu, na další dva týdny potom v dubnu. Namísto do sudů začal veškeré pivo stáčet do lahví a do pětilitrových sudů, o které měli lidé velký zájem. Slavkovský pivovar se zapojil do internetové akce Zachraň pivo a otevřel výdejní okénko. „Když měly otevřeno hospody, prodávali jsme 280 hektolitrů měsíčně, v dubnu to bylo 230 hektolitrů,“ přiblížil Stupka.
Podobně je na tom pivovar Mazák v Dolních Bojanovicích. Pivo nevařili měsíc, vše, co měli navařeno, stočili do lahví. Urychlili práci na e-shopu, zavedli rozvoz a i když se s částí zaměstnanců museli rozloučit, už je všechny přijali zpět. „Jedeme naplno, jak se začala otevírat výdejní okénka a oteplilo se, zájem zase rostl. Museli jsme rozvoz zastavit, logisticky by to nešlo udržet. Paradoxně s urychlením otevření hospod máme piva spíš málo, protože jsme s tak rychlým nastartováním odbytu nepočítali,“ řekl vedoucí výroby a odbytu Jakub Kondei.
Propouštět naopak nemusely pivovary Moravia a Lucky Bastard ze skupiny Czech Craft Beers. „Strávili jsme hodně času přemýšlením, jak se se situací popasovat, nakonec jsme vymysleli e-shop a zaváželi jsme i přímo k zákazníkům. Propad odbytu byl nakonec jen asi 30 nebo 35 procent, což vůbec není tak strašné, jak se jevilo na začátku,“ poznamenal Jan Grmela z Czech Craft Beers.
Pivovar Hauskrecht zase pro některé své lidi využil kurzarbeit a už několik týdnů jede výroba naplno. „Velmi nás podrželi naši zákazníci, kteří si přišli pivo koupit k nám do pivovaru,“ uvedl majitel a vrchní sládek Petr Hauskrecht. Dodal, že výrobu pivovar zastavil na víc než 40 dní, odbyt piva v sudech klesl o 80 procent.
Uzavření restaurací v polovině března kvůli šíření koronaviru poznamenalo hlavně menší pivovary, které neprodávaly své pivo v obchodních řetězcích. Na jejich záchranu vznikl projekt Zachraň pivo, který bezprostředně po uzavření gastroprovozů zprostředkovával prodej vyrobeného piva přímo z minipivovarů.