Článek
Americký časopis National Geographic poukázal na rasistické mediální pokrytí různých skupin ve společnosti, kterého se desítky let dopouštěl. Zaměřoval se více na bílé Američany a různé další skupiny lidí vykresloval jako exotické nebo divošské, čímž posiloval stereotypy. Uvedla to šéfredaktorka časopisu Susan Goldbergová v úvodníku s názvem „Desítky let byly naše reportáže rasistické“, který otvírá dubnové vydání.
Aktuální číslo se věnuje tématu rasy. U této příležitosti redakce oslovila historika Johna Edwina Masona z univerzity ve Virginii, aby zhodnotil předešlá vydání. Vědec došel k závěru, že National Geographic z pozice autority v minulosti posiloval rasistické postoje. Do 70. let například nebílé Američany ukazoval pouze jako levnou pracovní sílu.
Mason také poukázal na fotky, které zobrazovaly původní obyvatele při kontaktu se západními technologiemi, čímž docházelo k posilování kontrastu mezi na první pohled civilizovanou a necivilizovanou společností.
Through photos, text, videos, or comments, share your experiences with race and identity #IDefineMe pic.twitter.com/QFn6KDdAuv
— National Geographic (@NatGeo) March 12, 2018
Porovnal také dva texty popisující éru jihoafrického apartheidu, konkrétně z let 1962 a 1977. Došel k závěru, že jejich vyznění bylo rozdílné - ten pozdější už informoval o útlaku a roli černošské opozice. Ačkoliv článek podle Masona nebyl bezchybný, nelze magazínu upřít snahu přinášet čtenářům informace o tamním dění.
„Je možné říct, že magazín může otevřít lidské oči - stejně jako je může i zavřít,“ uzavřel Mason.
Goldbergová v úvodníku napsala, že je důležité čelit současnému ostudnému používání rasismu coby politické strategie. „Pojďme dokázat, že jsme lepší,“ dodala s tím, že některé archivní materiály časopisu ji nechaly oněmělou. Právě uvědomění si vlastní minulosti by časopisu mělo pomoct ji překonat.
Časopis National Geographic vychází od září 1888. Do roku 1905 vycházel pouze textově, poté začal zařazovat fotografie. Magazín proslavila například fotka zelenooké afghánské dívky, která byla na titulní stránce červnového vydání v roce 1985.
V současnosti vychází National Geographic v desítkách jazykových mutací. Měsíční celosvětový náklad dosahuje kolem 6 milionů výtisků.