Článek
Tématem týdne se po čtvrtku stala živelná pohroma na jižní Moravě. My v SZ Byznys soucítíme se všemi, kterým tornádo sebralo domov, obživu nebo vymetlo firmu. A sledujeme vše, co s tím byznysově souvisí: veřejné rozpočty, služby, podnikání při obnově či sociální servis. Samozřejmě také charitu!
Rychlost, s jakou se plní veřejné sbírky a s jakou se firmy ozývají s nabídkou pomoci postiženým Jihomoravanům, je obdivuhodná. Sociální sítě konečně jednou hrají jasně pozitivní roli: „sockami“ bleskově přenášené emoce jsou pro dobročinnost impuls, jaký nikdy dřív neměla.
Tornádo určuje naši agendu dnes a v dalších dnech, newsletter Cash Only ale upozorňuje na to nejzajímavější z byznysu v uplynulém týdnu. Tomu na české scéně dominuje druhá porážka skupiny PPF v jejím již tříletém tažení za ovládnutím banky Moneta.
Pépéefka dostala v úterý nečekaný výprask na valné hromadě Monety, protože krutě podcenila partu minoritářů kolem londýnského fondu Petrus Advisors. Prohra byla pro PPF i šéfa Monety Tomáše Spurného překvapivá. „Bylo to vidět na jejich reakcích,“ popisoval náš byznysový reportér Jirka Zatloukal, když se z jednání akcionářů vrátil. „Na začátku valné hromady to byl Spurný, jako ho známe. Samolibý, ironický, brilantní. To se ještě vystupňovalo, když prošel první důležitý bod: spojení Monety s Home Creditem. Za pár minut, když valná hromada zamítla financování samotné transakce, bylo znát jak na obličeji, tak na celém vzezření obrovské překvapení. Z tygra se stal úplný beránek a cítil se v té nové roli nesvůj.“
Není divu – Spurnému se zase o kus vzdálil cíl, v jehož dosažení vidí vrchol své bankéřské kariéry. V Americe vystudovaný ekonom už jako CEO vedl několik bankovních domů ve třech zemích postsocialistické Evropy. Má zkušenost z top managementu Komerční banky. Dva roky pracoval také pro PPF. Jeho touhou je stát v čele velkého bankovního domu, který bude součástí české bankovní trojky. A nepochybně ho láká, že by se takovým šampionem, postaveným naroveň tuzemským filiálkám mocných nadnárodních finančních korporací, stal nový subjekt, nesoucí i jeho osobní rodičovský otisk.
Spurný k tomuto cíli jde už několik let, na spojení Monety s Home Creditem pracoval už předloni. Tehdejší i letošní pokus skončily na příliš skoupé nabídce pro minoritní akcionáře – alespoň tedy z jejich hlediska. Samotnému spojení a vzniku velké banky se akcionáři nebrání, odmítli ale zvýšení základního kapitálu v podobě vypsání nových akcií, určených výhradně pro PPF. Jde jim hlavně o to, aby za naředění svých podílů dostali lepší odstupné. A jak upozornil Erik Best na svém blogu Final Word, ke smůle PPF šel proti jejímu plánu navíc vývoj na trhu: od ledna, kdy skupina podala návrh na odkup Monety, zvedala se valuace akcií na bankovním trhu, takže původně navržená prémie za Monetu v čase ztrácela na atraktivitě.
Přestože tenhle vývoj byl jasný a před finančními parametry operace varovali minoritáři v čele s Petrus Advisors měsíce předem, byli porážkou evidentně zaskočeni kromě Spurného i lidé z PPF. Výsledek ale označují za prohranou bitvu, nikoliv za prohranou válku o Monetu.
Nechceme přihazovat peníze, řešení může být víc, PPF pořád vyniká schopností myslet „out of the box“, nese se v reakcích z Dejvic. O další práci na spojení Monety s Home Creditem, nebo vlastně s kýmkoliv, s nímž může vytvořit velkého hráče, mluví i sám Tomáš Spurný v rozhovoru s Evou Moniovou. Na pokračování boje ovšem zbrojí i Petrus Advisors, který zvyšuje svůj podíl v Monetě nad 10 procent, čímž posiluje své blokační pravomoci. Bude to ještě napínavé.
Mimochodem, PPF si po debaklu mohla aspoň trochu spravit náladu dílčím vítězstvím na jiné frontě, vedené v telekomunikační firmě O2. Zatímco minoritáři Monety odolávají, ty v O2 už jistě čeká vytěsnění.
Zajímají vás trendy v oblasti oceňování nemovitostí, rozhovor se šéfem J&T banky, analýzy zvyšování úrokových sazeb a další novinky ze světa financí, realit či nových technologií? Přihlaste se k odběru Cash Only a kompletní newsletter budete každý pátek dostávat do své schránky.