Článek
Švédská nábytkářská společnost přišla s novým marketingovým tahem. Nabízí svým zákazníkům slevy za dojíždění do prodejen, informoval magazín Forbes. Je to jednoduché: z čím vzdálenějšího místa zákazník vyrazí, tím méně musí v prodejně za nákup zaplatit.
Nová kampaň, která si dala za cíl přivést více zákazníků, odstartovala v únoru v Dubaji. „Tato kampaň probíhá pouze v rámci nového obchodního domu Jebel Ali v Dubaji a není v plánu ji realizovat v jiných obchodních domech,“ řekla Seznam Zprávám Adriena Rambousková, koordinátorka marketingové komunikace v IKEA, která se spojila s tiskovým oddělením v Dubaji.
„Zákazníkům zabere cesta do obchodního domu v Jebel Ali průměrně 20 až 30 minut. Podobné kampaně v České republice v tuto chvíli neplánujeme,“ dodala Rambousková.
Novinka, jejíž začátek se shoduje s otevřením nové prodejny, vybízí potenciální zákazníky k častějším návštěvám i přesto, že jsou od obchodu daleko a za normálních okolností by si možná raději připlatili za zboží od jiné firmy. Ačkoliv komunikační tým společnosti říká opak, zdá se, že celá kampaň je pokusem přimět případné zákazníky trávit ještě více času cestováním do prodejen, nakupovat častěji, a tím samozřejmě utratit i větší obnos peněz.
Kampaň s názvem „Buy With Your Time“, tedy „Nakupuj za svůj čas“, reaguje na fakt, že zákazníci jsou nuceni do prodejen IKEA cestovat opravdu dlouho – obvykle proto, že prodejny nábytkářského řetězce sídlí na okrajích měst.
Podle informací, které firma zveřejnila, se při placení nákupu na pokladně zobrazí časová osa z aplikace Google Maps, která dokazuje, kolik času zákazník cestováním do obchodu IKEA reálně strávil.
„Před zrodem této kampaně jsme si uvědomili dvě věci: čas je dnes vzácný a mnoho zákazníků IKEA utrácí značnou část času tím, že navštěvuje naše obchody, které jsou někdy mimo centrum města,“ vysvětloval mluvčí IKEA v Dubaji. „Myslíme si, že je správné odměnit úsilí našich zákazníků tím, že zaplatí časem stráveným cestováním do prodejen. Je to náš způsob, jak pomoci dubajské komunitě vytěžit maximum z každé minuty.“
Je však důležité se na novou kampaň podívat i z jiného úhlu. Ačkoliv mnoho zákazníků za nákup jistě ušetří, nebudou platit pouze svým časem. Firmě totiž zároveň zaplatí svým soukromím.
Jak už bylo řečeno, sleva funguje jen s použitím aplikace Google Maps, která zaznamenává čas zákazníkova dojezdu. Uživatel proto musí nechat sledovat svou polohu, ať už cestuje kdekoli. Propagační kampaň tedy může být jen dalším krokem k tomu, aby si lidé zvykli na myšlenku, že je v pořádku nechat sledovat každý svůj pohyb výměnou za slevu na nákup.