Hlavní obsah

Cannes upadlo do hibernace, ruší festivaly a chystá propouštění

Foto: Profimedia.cz

Festivalový palác v Cannes bývá v těchto dnech obvykle plný lidí. Ne tak letos.

Azurové pobřeží 27. srpna zčervenalo. Za normálních okolností by se Festivalový palác v Cannes v těchto dnech chystal na televizní veletrh Mipkom. Ten však, stejně jako jachtingová show, padl po novým náporem koronaviru.

Článek

Odborníci na cestovní ruch v Cannes tvrdí, že jsou ve stavu ekonomického a psychologického šoku. Starosta Cannes David Lisnard podle televize France 3 Provence Alpes Côte d ́Azur považuje zrušení prestižní jachtingové show Yachting Festival za absurdní jak z hlediska zdravotního, tak i ekonomického.

Zatímco organizátor akce, firma Reed Exposition, se nechal slyšet, že demonstraci zrušil po prefekturním rozhodnutí, Bernard Gonzalez, prefekt Alpes-Maritimes, vysvětlil v rozhovoru pro Nice-Matin, že za toto zrušení nenese odpovědnost. Ve skutečnosti jsou v současné době povoleny pouze shromáždění s účastí maximálně 5 000 lidí.

„Na vině jsou organizátoři, kteří požadovali výjimku pro návštěvu 15 000 návštěvníků. Situace se každým dnem zhoršuje, Alpes-Maritimes jsou v červených číslech. Navrhl jsem proto, aby Reed Exposition akci přizpůsobili a například odstranili účast veřejnosti. Bohužel reagovali nekompromisně, buď 15 000, nebo nic,“ lituje Bernard Gonzalez.

Starosta kritizuje zákazy, ničí ekonomiku

Celkově se v přístavech Vieux Port a Port Canto očekávalo 400 luxusních lodí. Akce v roce 2019 přinesla hoteliérům 30 000 přenocování a během šesti dní přivítala 54 000 návštěvníků. I letošní předpovědi účasti byly optimistické.

„Státní podpora pro Palais des Festivals, první z hlediska národního obratu mimo Paříž, se zdá nevyhnutelná. Jde o obrovské ekonomické a lidské plýtvání, které povede v již tak extrémně obtížném období k dalším ztrátám a propouštění,“ uvedl v rozhovoru pro Nice-Matin starosta Lisnard. Vyzývá spíše k „lepší kontrole a důslednému prosazování hygienických pokynů než ke stupňování opatření“ a kritizuje příliš generalizované zákazy, které vyvolávají strach a devastují místní ekonomiku a zaměstnanost.

Festivalový palác, základna prosperity Riviéry, obdržel další ránu, když organizátor veletrhu Mipcom přeložený z jara na 12. až 16. října oznámil nakonec verzi pouze na digitální platformě. Každý rok trh přivítá na 13 500 účastníků z více než 110 zemí, včetně televizních a filmových hvězd a manažerů.

A nakonec zrušení regulérního termínu na začátku prosince oznámil i mezinárodní veletrh luxusního cestování ILTM (International Luxury Travel Market), který představuje největší koncentraci profesionálů v oblasti luxusní turistiky na světě. Stovky kupujících a touroperátorů i cestovních profesionálů na čtyři dny zaplaví začátkem prosince nejen Festivalový palác, ale i ulice a špičkové hotely, které pořádají po celém Cannes bezpočet prezentací a dekadentně drahých party.

Filmovou hudbu na pláži si neodpustili

V souhrnu všechny podzimní události znamenají za běžných podmínek značné oživení místní ekonomiky i veřejného života. „Hoteliéři v Cannes trvají na tom, že jsou na stejné hygienické úrovni provozu jako během celého období od poloviny června,“ tvrdí Christine Welter, prezidentka Syndikátu hoteliérů Cannes, a vyjadřuje vážné obavy o situaci v následujících týdnech.

Akce pořádané ve Festivalovém paláci generují každý rok ekonomický obrat ve výši téměř 850 milionů eur. „Od počátku zdravotní krize SEMEC ztratil 80 % obratu,“ nedávno oznámil Didier Boidin, generální ředitel společnosti, která palác spravuje.

Mnoho dalších událostí v Cannes a na celém Azurovém pobřeží již bylo zrušeno nebo čeká na nový nemilosrdný verdikt.

Filmová vášeň má však silný motor, který živí legendu, jež přetrvává navzdory všemu. A tak se milovníci filmu i přes náhlé zhoršení epidemie mohli minulou sobotu večer alespoň potěšit Feliniho filmovou hudbou na pláži Mace sousedící s Festivalovým palácem. Opalovací lehátka byla zaplněna do posledního místa.

Symfonický Orchestr z Cannes pod taktovkou Benjamina Lévyho odvážně zahájil sezónu poctou Federicu Fellinimu u příležitosti stého výročí jeho narození. Typické tóny filmové hudby Nino Roty, od Dolce Vita přes La Strada až po Osm a půl, jakoby ilustrovaly sladkobolnou nostalgii téhle zvláštní zářijové „Belle saison“, která ztratila svou bezstarostnou atmosféru konce léta.

Doporučované