Hlavní obsah

Byznysmeni vstoupili do politiky. „Mohou za to i média,“ tvrdí Radim Jančura

Rozhovor Zuzany Kubátové s Radimem Jančurou.

Je to nový trend: Mocní podnikatelé čím dál častěji otevřeně zasahují do politiky a veřejného života. Ještě před pár lety svůj lobbing i politické sympatie spíš tajili. Teď ale přibývá byznysmenů, kteří se za ně nestydí.

Článek

Za to, že se dnes do české politiky vkládají mocní a bohatí v daleko větší míře než dřív, mohou i novináři. Tvrdí to alespoň Radim Jančura, majitel firem Student Agency a RegioJet. Vlastník flotily žlutých vlaků a autobusů je sám aktivista, který do „věcí veřejných" otevřeně zasahuje.

„Vy novináři umíte telefonovat, já brát telefony. Takže mi voláte a ptáte se na každou blbost, která se mnou vůbec nesouvisí. Třeba jaký mám názor na to, že pan Sobotka odejde,“ popisuje, jak se sám dostává do politických debat.

Jančura ovšem politiku jen nekomentuje, ale přímo do ní zasahuje. Angažuje se v Nadačním fondu proti korupci a v iniciativě Rekonstrukce státu, před volbami platil billboardové či letákové kampaně mířené proti lidem z ČSSD.

„Šel jsem proti panu Haškovi z toho důvodu, že jsem ho jako hejtmana neuznával nebo neměl rád. To byl můj osobní názor,“ říká. Jeho vlastní útoky na politiky podle něj nesouvisejí s tím, jak se třeba hejtmani stavěli k jeho dopravnímu byznysu.

Nástup podnikatelů do české politiky a veřejného života podle Jančury souvisí i se společenským vývojem. „Je tady spousta podnikatelů, kteří něco dokázali a kteří by chtěli pomoct politické situaci nebo České republice. Tím, že něco dokázali, mají přístup do médií, což bohužel zbývajících deset milionů obyvatel nemá,“ řekl.

Jančura v rozhovoru dále vysvětluje, proč podle něj není třeba se oligarchizace politiky bát. Nebo proč on sám stále – byť s výhradami – věří Andreji Babišovi.

Záznam rozhovoru, který byl natočen minulý týden, sledujte ve videu nad článkem.

Doporučované