Článek
Konflikt mezi Izraelem a Palestinci znervózňuje české podnikatele. Komunikace s obchodními partnery v zemi je komplikovaná.
„Nervozita je v Izraeli skutečně vysoká, je potřeba si uvědomit, že na jednu stranu Izrael má zkušenosti s něčím takovým, a to včetně mladé generace, co je ale nové, že Hamás vystřeluje rakety v takovém množství,“ uvedl Pavel Smutný, prezident Česko-izraelské smíšené obchodní komory.
Čeští exportéři proto sledují situaci s napětím.
„Je to festival naprosté ekonomické marnosti, kromě toho, že to je válečný akt,“ uvedl prezident komory Pavel Smutný.
Největší vývoz dlouhodobě představuje Škoda Auto. „Importér Škoda Auto v Izraeli situaci pečlivě sleduje. V tuto chvíli dodávky ani prodej vozů nejsou nijak výrazně omezeny,“ uvedl na dotaz SZ Byznys za automobilku Martin Ježek.
Mezi další exportéry se pak řadí Meopta, Linet, prosazuje se plzeňská Škoda Transportation a také lehký průmysl, například skláři z Preciosy a Lasvitu. Objem vývozu směrem do Izraele se nyní pohybuje okolo 22 miliard korun ročně.
Přímé ztráty z obchodu zatím Izrael odhaduje na 350 milionů korun. Další miliony představují náklady na vojenské vybavení, rakety obou stran konfliktu a náklady na provoz ochranného deštníku Iron Dome (Železná kupole).
Byznysmeni přiznávají, že konflikt přišel ve chvíli, kdy se izraelské firmy naplno rozjížděly po covidu.
„My jsme se hlavně těšili, a to se týká byznysu především, že se normálně uvidíme, že bude probíhat normální obchodní život a do toho přišla tahle ohromná kolosální nepříjemnost,“ dodává Pavel Smutný.