Článek
Společnost Trigema Marcela Sourala patří k předním hráčům pražského bytového developmentu. Je ale také jedním z nejdůslednějších analyzátorů realitního trhu. Už deset let společně s firmami Skanska Reality a Central Group zpracovává podrobné kvartální zprávy o vývoji bytového trhu.
Dlouholetou zkušenost se Trigema rozhodla zúročit ve vlastním startupu nazvaném Flat Zone.
„Začínali jsme jako vyhledávač bytů nabízených v bytových developerských projektech,“ vysvětluje Vít Soural, syn majitele Trigemy Marcela Sourala. Junior je projektovým manažerem startupu a jedním z tvůrců jeho služeb.
Na rozjezdu startupové firmy a vyladění jejích produktů se s Vítem Souralem podílely dvě dlouholeté opory Trigemy: IT specialista Tomáš Linhart a marketingový ředitel Michal Netolický.
Flat Zone pracuje s vlastním digitálním nástrojem, který denně automaticky aktualizuje data z webů a ceníků domácích developerů. Z dalších veřejných zdrojů pak firma shromažďuje data o občanské vybavenosti v jednotlivých lokalitách, o vývoji cen i nabídky, o poptávkových trendech, vývoji nájmů, prodejů tzv. secondhandových bytů a podobně.
„Flat Zone slouží individuálním zájemcům o bydlení, naším hlavním cílem je ale placená B2B služba mířená především na developery nebo banky,“ říká Soural junior.
Analýzu konkrétní lokality vytvořenou podle potřeb zákazníka je podle jeho slov firma Flat Zone schopna díky digitální analýze dat vygenerovat během 15 minut. „Developerům postupujícím klasickou cestou podobná zpráva trvá až tři pracovní dny. Ne všechny developerské firmy pro to mají vlastní analytická oddělení,“ vysvětluje Soural.
Flat Zone je zatím v růstové fázi. Postupně rozšiřuje nabídku svých služeb a přidává na svůj web nové aplikace. Zaměstnává na plný úvazek osm lidí.
„Zatím máme asi 15 předplatitelů, kterým dodáváme pravidelné datové balíčky. Mezi odběratele patří například Skanska Reality, Lexus, Geosan Development, Česká spořitelna a další,“ říká Vít Soural.
Podle plánu by zhruba od příštího roku měla být firma samofinancovatelná, zatím musí spoléhat na podporu mateřské Trigemy.
Do firmy dobrovolně
Vít Soural vystudoval v Londýně management a realitní byznys. Podnikat začínal ještě jako student v Británii, s kamarádem tehdy zkoušeli rozjet internetový obchod s potřebami pro psy, projekt ale skončil neúspěchem.
Impuls pro založení Flat Zone vyšel od otce Sourala: „Baví mne přicházet pořád s něčím novým,“ říká o sobě developer.
Pro juniora nebyl nástup do rodinného podniku povinný, vyhovoval prý jak otci, tak i synovi. Rodinný tým v Trigemě se zřejmě časem ještě rozroste. Zakladatelova dcera dokončuje studium práv v Londýně. „Doufám, že to není tajné, ale i sestra po studiu nastoupí do Trigemy. Ne, že by musela, ale chce,“ uzavírá Vít Soural.