Hlavní obsah

Byty jsou drahé, ale dá se tomu vyhnout. Česká firma na to má recept

Radek Hegmon, hlavní designér a majitel firmy v kostkách sám bydlí. Podívejte se ve videu.Video: Petra Krmelová, Seznam Zprávy

Terasa, dvůr, nebo zahrada. Všude tam si firma Egoé z Bílovic na Uherskohradišťsku pohrává s obytnými kostkami. Majitel v nich dokonce sám celoročně bydlí, vaří v letní kuchyňce a relaxuje. A získává za to designérské ceny.

Článek

Radek Hegmon s oblibou v nadsázce říká, že jednoduchým kubickým systémem vytvořil bydlení pro staré mládence, mladé páry nebo lidi v důchodu.

„Za dům utrácíte miliony, za takové malé bydlení statisíce,“ srovnává náklady muž, který klasický dům na jeho pozemku s výhledem na kus Zlína vůbec neplánuje.

Minimalistické bydlení může podle něj přinášet nečekaný prostor pro tvořivost a emoce. Hlavní designér a majitel bílovické firmy přišel před lety s minimalistický domkem, který navrhl a postavil tak, aby se obešel bez stavebního povolení. Na půdorysu pětkrát pět metrů je podle jeho představ úplně všechno, co k životu potřebuje. Malá kuchyňka, ložnice i pracovní koutek.

Egoé

SídloBílovice na Zlínsku
Počet zaměstnanců350
Obrat skupiny 2019 (mld. Kč)1,35
Obrat skupiny 2020 (mld. Kč)1,50
Majitel a hlavní designérRadek Hegmon

Radek Hegmon a David Karásek původně založili firmu mmcité, která se proslavila výrobou městských mobiliářů. Po téměř 28 letech se rozdělili.

Společnost mmcité 1 Davida Karáska si ponechala exkluzivitu značky mmcité pro design a výrobu městského mobiliáře.

Nově vzniklá firma Radka Hegmona má pod svou značkou Egoé vlaková a autobusová nádraží a protihlukové stěny, zahradní nábytek, lyže a speciální vestavby do aut.

Inspirovaly ho bunkry, které si v přírodě nebo na zahradě staví děti. „Čtyři klacky zapíchnuté do země dávají otevřenému prostoru řád. Tímto jsem se k těm bunkrům z dětství přiblížil a splnil si dávný sen,“ vysvětluje pro SZ Byznys Radek Hegmon na svém pozemku, kde místo klasického domu stojí právě systém vyrobený v jeho firmě.

+6

„Toto téma mě zajímá už 30 roků. Vyzkoušet, jak lze v nejmenším prostoru bydlet. A přemýšlím, na kolik je důležitý ten prostor, ve kterém bydlíte, nebo naopak kolem vás a kam z toho prostoru vidíte,“ doplňuje.

Malý prostor domu, který je zatím vizí, totiž kompenzuje už dotažený produkt – systém Leva. S venkovní postelí, kuchyní, jídelnou i hernou. Většinu roku tak můžou obyvatelé „stavení“ i jejich návštěvy trávit čas venku se vším komfortem, který si běžně spojujeme s interiérem.

Ocenění pro výrobky Egoé

Good Design Award 2020

Nestarší a stále jedno z nejprestižnějších ocenění za design. Organizuje jej muzeum architektury a designu The Chicago Athenaeum. U zrodu ceny v roce 1950 stáli designéři Charles a Ray Eamesovi, Russel Wright, George Nelson a Eero Saarinen. Za dobu své existence rozdal více než 40 tisíc ocenění v oblastech, jako jsou design a inovace, udržitelnost, kreativita nebo využití materiálů.

Red Dot: Best of the Best

Pomyslný Oscar designérů. Představuje nejvyšší ocenění, které je v rámci soutěže Red Dot možné získat. Každoročně ho získá pouze 1,5 procenta přihlášených produktů. Rozhoduje mezinárodní komise porotců.

Projekt počítá se vším, jak lidé prostor využívají. Proto vznikly i varianty pro domov nebo kancelář. A mají s ním velké plány, chtějí vyrábět sériově a nabízet montovanou stavbu včetně vnitřního vybavení nejen na českém trhu.

„Zatím jsme nerozjeli žádnou marketingovou kampaň, ale první poptávky i realizace už máme. Například několik desítek kusů pro odpočívky na čerpacích stanicích. Hodláme to nabízet na těch trzích, kde už jako firma intenzivně působíme s jinými výrobky, například kempingovými vestavbami do aut. Tedy v Česku, na Slovensku, v Polsku. Uvidíme, kam se poohlédneme dál,“ říká úspěšný designér.

Firma, která vznikla rozdělením z bývalého mmcité proslulého městskými mobiliáři, totiž expanduje a otevírá další pobočky po celém světě.

„Teď jsme otevřeli novou prodejnu ve Varšavě, otevíráme v Bratislavě, Vídni a Norimberku. Chceme se zaměřit na USA, do podzimu budeme otevírat pobočku v Denveru a v kanadském Vancouveru,“ vypráví pro SZ Byznys Jan Juza, marketingový ředitel Egoé, který do bílovické firmy přišel před časem z firmy Ton vyrábějící slavný ohýbaný nábytek.

Boj s kopírovači

Podobně jako řada jiných firem se však i oni potýkají s kopírováním svých nápadů, přestože na vše vlastní vlastní průmyslové vzory.

„Samozřejmě, že je to známka toho, že to neděláme vůbec špatně. Na druhou stranu nás to stojí dost peněz. Minus takových pět až deset procent z obratu, můžou to být až desítky milionů korun ročně,“ vypočítává škody Radek Hegmon. A nejde jen o kopírování kostek k bydlení, ale i zahradního nábytku nebo protihlukových stěn. Výrobků, za které firma získala několik prestižních designerských ocenění.

„Už jsme spoustu sporů vyhráli, ale vždy vás to v životě zatěžuje. Právní ochrana nás navíc stojí statisíce. Občas se firma jen přejmenuje a kopíruje nás dál, což už je vážně hodně velká drzost, a pak musíme začít s dalším sporem,“ popisuje praktiky na trhu majitel bílovické firmy Egoé.

Doporučované