Hlavní obsah

Byli jako dvojčata, a přece jiní. Zachrání Babiš byznys dávného přítele?

Andrej Babiš a jeho přítel Šimáně se chytili do vlastní pasti.

Poradci finalizuji materiál ohledně státní pomoci aerolinkám Smartwings. Ať doporučí jakoukoliv, premiér Babiš bude řešit střet zájmů. Se spolumajitelem firmy Jiřím Šimáněm jej pojí nejen dlouholeté vztahy, ale i podobná kariéra.

Článek

Když v roce 2011 majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš zakládal hnutí ANO, mluvil o českém „Palermu“, které díky „dokonalému systému rozkrádá státní majetek po stamilionech a miliardách“. Jedním z prvních, kdo jej v úsilí o vymýcení údajně rozbujelé korupce a klientelismu od počátku podporoval, byl byznysmen Jiří Šimáně. I on mluvil o potřebě očistit prostředí, ale vstoupit do politiky odmítal.

Sotva by tehdy někoho napadlo, že po devíti letech bude právě duo Babiš–Šimáně čelit tvrdé kritice kvůli podezření z klientelistických praktik v nejvyšších patrech politiky.

Babišova vláda totiž zvažuje, jak zachránit letecký koncern Smartwings, v němž má Jiří Šimáně klíčovou vlastnickou roli. Na ministerstvu dopravy se podle informací Seznam Zpráv v tomto týdnu dokončuje materiál, který by měl kabinetu doporučit, jak ve věci postupovat. Opozice je proti, s jakoukoli nestandardní finanční podporou pro ryze privátní firmu nesouhlasí.

Babiš a Šimáně se chytili do vlastní pasti. Byť současná situace v evropském a světovém leteckém byznysu nasvědčuje tomu, že jistá míra státní pomoci by byla ospravedlnitelná, těžko se zbaví kritiky, že v tomto případě jde hlavně o výpomoc mezi dvěma blízkými lidmi z porevolučního byznysu.

„Znám ho dobře, sice nejsme důvěrní známí, ale vím, že poslední, co by udělal – poté co je tak bedlivě sledován – by bylo to, že by se odhodlal k nějaké akci, která by mohla zpochybnit jeho působení v politice ve smyslu jeho konfliktu zájmů,“ řekl Jiří Šimáně na Babišovu adresu v jednom z rozhovorů v roce 2014.

Avšak právě v takovém střetu zájmů se nyní premiér Babiš ocitá.

Zlovolné mlčení

Vše se ale paradoxně děje za situace, kdy Šimáněho podpora Babišově politice ochabla. Zdroje Seznam Zpráv hovoří o tom, že spolumajitel koncernu Smartwings a skupiny Unimex už minimálně poslední dva roky zdaleka tak nadšeným zastáncem není. Z Babiše vystřízlivěl podobně jako mnozí další čeští byznysmeni.

V roce 2014 Šimáně autorovi tohoto textu řekl: „Babiše jsem v jeho začátcích podporoval, podporuji a podporovat budu, pokud bude stále tím Babišem, jak jsem ho znal.“

Když se ale loni v červnu Hospodářské noviny Šimáněho v anketě ptaly, zda má Babiš stále jeho podporu, nechtěl se vůbec vyjádřit. Podobně třeba jako majitel firmy RegioJet Radim Jančura.

A už jen toto mlčení nynější premiér podle neoficiálních zpráv nesl velmi nelibě.

V roce 2018 se Šimáně zase zdržel komentáře k citlivé kauze kolem premiérova syna Andreje Babiše mladšího, který do roku 2015 létal jako pilot Boeingu 737 v Šimáněho charterové letecké společnosti Travel Service (předchůdce Smartwings).

Jisté je, že tytam jsou doby, kdy Šimáně v zakladateli hnutí ANO viděl jediného člověka, který je schopen vyčistit stát od vlivu zákulisních „bratrstev tyjících ze státního rozpočtu“, a kdy byl ochoten kdykoliv vystoupit na jeho obranu.

Jako tomu bylo v roce 2013, kdy Babiš poprvé kandidoval do Sněmovny a Šimáně veřejně deklaroval připravenost jej volit (viz box níže). Vzájemné vztahy stále ještě přetrvaly, ale jsou podle všeho jen odvarem těch dřívějších.

A v tuto chvíli Šimáně sám deklaruje, že se s Babišem nestýká a „zcela úmyslně si s ním ani netelefonuje“, aby se podezření z vládního nadržování zbavil.

Co mají Babiš a Šimáně společné

„Pézetkáři“

Oba dva za minulého režimu a krátce po něm pracovali v podnicích zahraničního obchodu. Oba byli obchodními zástupci v Africe. Babiš reprezentantem Petrimexu v Maroku, Šimáně Strojexportu v Zambii.

V evidenci StB

Oba byli registrováni jako spolupracovníci Státní bezpečnosti. Šimáně ovšem na rozdíl od Babiše docílil vyškrtnutí z databáze, a to už v roce 2006. Podle soudního rozsudku byl evidován neoprávněně.

Byznys od revoluce

Oba krátce po návratu z Afriky do vlasti založili firmy, které se během let rozrostly do rozsáhlých skupin a fungují do dnešních dnů. U Babiše šlo o Agrofert, Šimáně s kolegou Jaromírem Šmejkalem začal od roku 1991 budovat skupinu Unimex.

Přední čeští miliardáři

Magazín Forbes dnes Babiše eviduje jako 4. nejbohatšího Čecha s majetkem 70 miliard korun. Šimáně je na 18. místě s majetkem 10,5 miliardy.

V jedné obci

Oba dva mají své rodinné domy v Průhonicích u Prahy, byť Šimáně má oficiální bydliště v centru Prahy.

Práce pro syna

Ve firmě Travel Service (předchůdce Smartwings) svého času jako pilot pracoval (do roku 2015) Babišův starší syn Andrej.

Na svatbě

Jiří Šimáně byl v červenci 2017 mezi pozvanými hosty na svatbě Andreje Babiše, která se uskutečnila v areálu Čapí hnízdo.

Slabost pro „pézetkáře“

Oba muže doposud pojila velmi podobná minulost někdejších pracovníků podniků zahraničního obchodu, kteří před sametovou revolucí i krátce po ní zastupovali československé průmyslové podniky na africkém kontinentu. Babiš se jednou i vyznal z toho, jakou má pro lidi stejné krve slabost.

Bylo to v lednu 2016, kdy se v roli ministra financí zúčastnil setkání lídrů českého exportu. Tam chválil staré časy a připomněl úspěchy nynějších miliardářů, svých soukmenovců „pézetkářů“. Lidí, jako je třeba Tomáš Chrenek (Třinecké železárny, Agel), Ivan Drbohlav (Mountfield) nebo právě Jiří Šimáně, kterého též výslovně zmínil.

„My jsme měli skvělé obchodníky. My jsme měli skvělou síť. To byla síť podniků zahraničního obchodu,“ řekl tehdy. „A pokud by ti obchodníci nebyli skvělí, tak by nevybudovali ti Chrenkové, Šimáně, Drbohlav, já nevím, jak se všichni jmenují, dneska firmy. A to byli lidé, kteří měli kontakty a já sám jsem pracoval v Maroku a zastupoval jsem 15 podniků zahraničního obchodu a nosil jsem ty vzorky a dělal jsem ten byznys,“ prohlásil při setkání exportérů trochu zmateně Babiš, někdejší „pézetkář“ ze slovenského Petrimexu.

Zalitoval, že jsou staré časy definitivně pryč. „Takže my jsme tu síť rozprášili, v Moskvě jsme měli Český dům. No a samozřejmě potom ty firmy, když ten stát neměl co nabídnout, tak si udělali sami svoje. Pan Karl má v Dubaji Preciosu, v Číně mají firmy a tak dále. Takže já si myslím, že pro ten byznys jsou klíčoví lidé,“ uvedl také nynější premiér ve svém tradičně nesourodém proslovu.

K „pézetkářům“ a k jejich porevolučním podnikatelským aktivitám měl vždy respekt. Se Šimáněm si byli blízcí i v jiných ohledech. Třeba v tom, že oba dva bydlí v Průhonicích u Prahy, kde mají rodinné domy.

Spojuje je i láska ke sportu. U Babiše byl vždy na prvním místě tenis, u Šimáněho golf a fotbal. Lidé v jejich okolí si všímají i jisté šetrnosti obou byznysmenů, kdy ve firmě každou korunu dvakrát obraceli, než ji utratili.

Přisátý na stát

Ale jsou i věci, které Babiše a Šimáněho rozdělují.

Šimáně jednou o Babišovi řekl, že jako rodilý Slovák je daleko emotivnější. Také se v roli majitele skupiny Agrofert ukázal coby daleko větší sólista, který na rozdíl od Šimáněho neměl nikdy kolem sebe lidi, s nimiž by byl ochoten se dělit o majetek.

Babiš se také už od devadesátých let neustále točil kolem politiky a politiků. Z ODS i ČSSD. Však výrazná část jeho původního majetku pochází z privatizace a z procesů, které po ní následovaly. Babišovy podnikatelské úspěchy byly vedle neobyčejné pracovitosti vždy odvozeny i od toho, jak se mu zadařilo při státem organizovaných výběrových řízeních, státem zadávaných zakázkách a státních dotacích. Na stát byl od počátku jednoznačně fixován daleko více než Šimáně.

Ten si v privatizaci kupoval jediný podnik, v roce 1995 cestovní kancelář Čedok, kterou v roce 2007 jeho skupina Unimex zase prodala. Jinak působil v nových firmách, které byly na veřejném sektoru prakticky nezávislé (cestovní ruch, provozování hobbymarketů, příhraničních prodejen Travel Free, distribuce alkoholu). Není veřejně znám ani jeden případ, že by Šimáně vydělával na dotacích.

Do přímého vztahu se státem a jeho představiteli se tak spolumajitel Unimex Group dostal až v roce 2009, kdy jeho letecká společnost Travel Service poprvé a nakonec marně usilovala o koupi Českých aerolinií. Národního leteckého přepravce se mu nakonec podařilo ovládnout až v době, kdy byl Andrej Babiš v Sobotkově vládě na postu ministra financí.

A tehdy poprvé se také Šimáně ocitl na tenkém ledě politiky. Osobní vztah s Babišem se už tenkrát stal předmětem mediálního zájmu. A nyní znovu, kdy Šimáně poprvé (a ve svých 70 letech možná naposledy) žádá stát o pomoc pro skupinu Smartwings, zmítanou krizí z nedostatku hotovosti.

Nebýt leteckého byznysu a nebýt vztahu s Babišem, nikdy by se asi na prahu podnikatelského důchodu do takových dříve nepoznaných potíží nedostal.

Případnou státní pomoc pro Smartwings teď analyzuje tým kolem Romana Lesného, poradce ministra dopravy Karla Havlíčka. A tento tým by měl ještě do konce tohoto týdne doporučit vládě řešení. Na základě detailního ekonomického rozboru.

Nicméně Andrej Babiš nyní spíše než ekonomickou oprávněnost pomoci pro Smartwings bude patrně zvažovat dopady politické. Zda poskytnutí finanční pomoci firmě jeho dávného přítele mu u voličů neuškodí více, než je zdrávo.

Jisté je, že pro opozici to bude i nadále velmi cenná příležitost, jak poukazovat na Babišův klientelismus. Samotná budoucnost domácích aerolinek je v tuto chvíli spíše druhořadým tématem. Ke škodě věci.

Co řekl Šimáně o Babišovi

Září 2011, Hospodářské noviny

V době, kdy Babiš zakládal protikorupční hnutí ANO řekl: O korupci se mezi byznysmeny opravdu hodně mluví a většině ten stav už hodně vadí. Kdyby tu vznikla nějaká občanská iniciativa za očištění zdejšího prostředí, rád bych ji podpořil. Je to v zájmu tohoto státu. Poměry v byznysu, v justici, to vše je opravdu neudržitelné, něco se už s tím udělat musí.

Duben 2012, týdeník Ekonom

K Babišově motivaci vstoupit do politiky uvedl: Nemyslím si, že to dělá pro svoje zviditelnění či byznys, prostě si řekl dost a hotovo.

Říjen 2013, Lidové noviny

Na otázku, koho bude volit těsně před sněmovními volbami, řekl: Zvolím Andreje Babiše. Jako jediný je manažer, který umí řídit lidi a splňuje můj základní požadavek, totiž že nebude krást. Je to smutné, ale už jsem zredukoval své nároky na vedení země a stačí mi, aby měli maturitu, něco v hlavě a nekradli.

Říjen 2013, Hospodářské noviny

Krátce po sněmovních volbách k výsledkům prohlásil: Pokud vznikne koalice za účasti ANO nebo bude dohoda na vládě, kterou bude podporovat Andrej Babiš, lze tento vývoj jenom vítat. Nastanou, doufám, těžké časy pro jednotlivá bratrstva tyjící ze státního rozpočtu, což je situace, kvůli které šel Babiš do politiky. Nepodceňujte ho, myslí to vážně. Riskoval pro to hodně, nejvíce ze všech, a nedělal to pro to, aby získal nějaké výhody.

Duben 2014, Hospodářské noviny

Na otázku, zda má Babiš stále jeho sympatie, reagoval: Ano. Myslím, že i předčil moje očekávání. Dokážu si představit tlak, který je na něj vyvíjen, a nebyl jsem si jistý, jestli jej ustojí. Řídí velké podniky, má soukromý život, všechno mu jakžtakž běží a vstupem do politiky může ztratit úplně všechno. Nemůže získat nic. Bude měnit zemi. Doufám, že k lepšímu.

Červen 2017, Hospodářské noviny

Na otázku, zda někdy podpořil nějakou politickou stranu, odpověděl: Finančně nikdy nikoho, verbálně jsem podpořil a podporuji Andreje Babiše. I se všemi jeho chybami. Jeho zásluhou je, že se krade méně, než se kradlo dřív.

Březen 2018, Deník

Ohledně aktuální pozice Babiše řekl: Česká politika se hemží průměrnými lidmi, kteří si v ní léčí mindráky, a to je také důvod, proč Andrej Babiš nad ostatními vyčnívá. Ale myslím, že by mohl být úspěšnější, kdyby byl více konsensuální a nechtěl vše prosadit silou.

Červen 2019, Hospodářské noviny

Na anketní otázku redakce, zda dále v politice podporuje Andreje Babiše, Šimáně odmítl odpovědět.

Související témata:

Doporučované