Článek
Provázejí nás snad na každém kroku. Jsou těmi nejvýraznějšími symboly byznysového světa, na které žádná z firem nedá dopustit. Musí být výstižné, nápadité, ale přitom tak jednoduché, aby se otiskly do hlav spotřebitelů stejně tak snadno jako na papír, desky nebo průčelí průmyslových budov i mrakodrapů.
Polská architekta Karina Wiciaková z architektonické skupiny Wamhouse se však odvážila jít ještě dál. Vzala 2D designy jedněch z nejvíce protřelých log společností a převedla je do trojrozměrných modelů – návrhů luxusních domů z betonu a skla.
Designérka vytvořila celkem čtyři budovy: Trihouse, Crosshouse, Rhombhouse a Pyrahouse. Jako předlohy si z většiny vybrala loga automobilek.
Trihouse: podle tří notoricky známých pruhů
První z domů tvoří tři betonové bloky oddělené pouze prosklenými výplněmi. Příhodně dostal jméno Trihouse, protože jeho tvar známého trojúhelníku ze stejného počtu pruhů vychází z loga výrobce sportovního oblečení, bot a vybavení Adidas.
Vnitřní využitelná plocha obytné budovy je 560 metrů čtverečních a nabízí celkem čtyři podlaží. V tom prvním je kuchyň, jídelna, obývací i relaxační pokoj a samozřejmě toaleta, která s druhou odpočinkovou místností nechybí ani v dalším patře, kde je doplňuje knihovna a pracovna. Třetí podlaží už nabízí dvě ložnice a stejný počet koupelen. Poslední patro tvoří jedna velká ložnice se šatnou a otevřenou koupelnou.
I přesto, že prosklené plochy domu, kterých využívají i vnitřní příčky, vytváří dojem vzdušnosti, prostornosti a nabízí jedinečné výhledy, Wiciaková myslela i na soukromí. Nechybí tak žaluzie a závěsy pro případ potřeby.
Crosshouse: americký bourák na vodě
Předlohou druhému „firemnímu baráku” byla automobilka Chevrolet ze Spojených států. Křížová budova rovněž využívá skleněného prvku – vesměs jednolitá přední stěna domu bere ohled a nabízí pohled na vodní hladinu, nad kterou se Crosshouse tyčí.
Oproti textilní značce disponuje tento dům podle loga výrobce „americké síly” necelou polovinou obytného prostoru. Dvě patra a mezipatra zabírají 245 metrů čtverečních, přičemž přední prosklená stěna tvoří jednu stranu společenských místností, tedy obývacího pokoje, jídelny nebo pracovny s knihovnou. Zátiší a soukromí by jeho obyvatelům nechybělo v zadní části, kde jsou ložnice a koupelny.
Rhombhouse: kosočtverec na obzoru
O něco větší je luxusní dům podle francouzské automobilky Renault, jejíž trojrozměrné logo tak nyní v návrhu ční jako diamant s proskleným středem uprostřed zelené pastviny. Užitná plocha Rhombhousu je 270 metrů čtverečních a je ze tří pater, ve kterých je odspoda obývací pokoj, jídelna, knihovna a toaleta, dále pak hlavní ložnice s koupelnou a v podkroví majestátního kosočtverce zůstává pracovna spolu s další ložnicí a malou koupelnou.
Pyrahouse: šperk vyrůstající z tekoucích písků
Ze třech pater je také poslední z návrhů, který vycházel ze známého znaku se třemi diamanty – šperku japonského výrobce aut Mitsubishi. Polská designérka prakticky využila tvaru pyramidy, podle kterého také Pyrahouse nese své jméno. Zrovna tak i jeho okolí tvoří tématicky pouštní duny.
Z písku vystupují do budovy dvě schodiště, která ústí do prvního patra s kuchyní, jídelnou, obývacím pokojem a knihovnou. Přes mezipatro s toaletou a menším relaxačním prostorem lze vystoupat do pracovny s další toaletou, až v posledním patře se pak nachází ložnice a koupelna. Celková užitná plocha domu je 320 metrů metrů čtverečních.
Designérka doufá, že jednou budou stát
Ve všech čtyřech případech se jedná pouze o koncept. Autorka ale doufá, že na realizaci jejích vizí někdy dojde.
„Navrhla jsem je pro vlastní potěšení, takže pro mě šlo čistě o zábavu. Ale i přesto, že se jedná pouze o koncepty, jsou interiéry všech budov plně funkční, takže by bylo hezké jeden z těch domů třeba jednou postavit,” uvedla Wiciaková pro architektonický magazín Dezeen.