Hlavní obsah

Za statisíce korun a se suitou. Jak letí na hry největší čeští „reprezentanti“

Foto: Seznam Zprávy

Česká reprezentantka v parkuru Anna Kellnerová a její kůň.

Cesta jediných zvířat, která se mohou olympiády zúčastnit, se i kvůli pandemii značně prodraží. Letenky pro koně vyjdou na statisíce korun. Česko jich bude pod olympijskými kruhy reprezentovat šest.

Článek

Na olympijských hrách v Tokiu se představí šest českých jezdců, kteří budou zemi reprezentovat v jezdeckých disciplínách. S nimi na olympiádu odletělo i šest koní, dva na všestrannost a čtyři na parkur, kde se představí i dcera někdejšího nejbohatšího Čecha Anna Kellnerová.

Příprava na transport koní probíhala již od loňského roku a intenzivně poslední čtyři měsíce.
Markéta Šveňková, mluvčí České jezdecké federace

Náklady na leteckou přepravu koní do Tokia se podle České jezdecké federace pohybují v desítkách tisíc eur, v přepočtu ve stovkách tisíc korun.

„Přepravu zajišťovala profesionální společnost Paden Bloodstock a příprava na transport koní probíhala již od loňského roku a intenzivně poslední čtyři měsíce,“ říká mluvčí České jezdecké federace Markéta Šveňková.

Kvůli pandemii koronaviru je během cesty letos novinkou povinná karanténa koní. „Ta proběhla v Cáchách v Německu,“ dodává Šveňková.

Milionové sumy z celého světa

Kromě jezdců z celého světa odletělo do Tokia i 325 koní. Šestice Čechů se mimo jiné utká s devíti sportovci z USA, kteří budou soutěžit ve všech třech jezdeckých disciplínách.

Naložit všechna zvířata do letadla však není tak jednoduché. Součástí týmu USA jsou i náhradníci, trenéři, šest vedoucích, kteří se starají hlavně o logistiku. O americké koně se stará celkem 16 ošetřovatelů. Zvířata mají také své veterináře, fyzioterapeuty a kováře.

Velkou část finanční odpovědnosti za účast koní v soutěži přebírají sami sportovci. Jezdí na svých koních, zaměstnávají vlastní ošetřovatele a kupují si většinu vybavení. Cestování však nechávají na druhých.

Nejprve je třeba koně převést z jejich farem v přívěsu na letiště, kde musí být zhruba sedm hodin před odletem.

Letenky se pro koně musí zajistit až rok dopředu a odlet do Tokia olympionikům znepříjemnila i covidová pandemie a její dopady na aerolinky. Ty vypravují méně letů, což platí i pro transport koní – výsledkem je samozřejmě vyšší cena.

A to jsou samotné lety i za běžných okolností obrovskou položkou v rozpočtu. Jen zpáteční letenka z USA do Evropy pro koně v business třídě stojí 25 000 dolarů (téměř 543 000 korun). Business třída koňům zajistí hlavně více prostoru, protože v jedné kóji jsou pouze dva koně, ne tři.

Rovněž vybavení, s nímž týmy na olympiádu jedou, se oproti ostatním sportovním disciplínám poměrně liší. Zmiňovaný jezdecký tým Spojených států posílá přes oceán do Japonska v kontejnerové lodi podkovy či vidle na hnůj.

Myslím, že kapitán při letu říkal, že máme 14 tun vybavení.
Susan Johnsová, veterinářka jezdeckého týmu USA

Součástí leteckého nákladu je také asi tisíc kilogramů krmiva, doplňky stravy na žaludeční vředy, podestýlka a kbelíky na jídlo pro každého koně a veškeré vybavení jako udidla, uzdy, sedla, třmeny a další. „Myslím, že kapitán při letu říkal, že máme 14 tun vybavení,“ říká Susan Johnsová, veterinářka amerického jezdeckého týmu.

Koně mají stejně jako lidé pasy, ve kterých jsou jejich cestovní záznamy, které se na letištích kontrolují společně s mikročipy, jež mají koně v krku, aby je bylo možné identifikovat. Náklad také musí projít celní kontrolou.

Česká federace již plánuje logistiku na příští letní olympijské hry v roce 2024 v Paříži. Zároveň také dává dohromady program následující olympiády, kterou má v roce 2028 hostit Los Angeles.

Doporučované