Článek
Čína je v současnosti po Spojených státech druhým největším trhem pro potraviny a zemědělské produkty z unijních zemí. Za poslední rok zamířilo do nejlidnatější země světa zboží za 12,8 miliardy eur (330 miliard Kč). EU považuje zlepšování obchodních vztahů s Čínou za důležité zvláště s ohledem na ochranářskou politiku amerického prezidenta Donalda Trumpa, který hrozí uvalením cel na některé zboží z Evropy.
„Je to výhra pro obě strany, která posílí naše obchodní vztahy a bude z ní mít prospěch jak zemědělství a potravinářství, tak zákazníci na obou stranách,“ komentoval dohodu eurokomisař pro zemědělství Phil Hogan. Geografická ochrana zboží je podle něj zárukou autenticity a kvality produkce a otevře evropským producentům cestu k většímu zisku.
Seznam obsahuje většinou místní značky vín či dalších alkoholických nápojů, velké zastoupení mají produkty z Francie, Itálie či Španělska. Objevují se na něm i sýry či ryby.
Mezi stovkou čínských produktů jsou především čaje, ovoce a zelenina či houby.
Obě strany se na užší spolupráci předběžně shodly na dubnovém summitu EU-Čína v Bruselu. Kromě ochrany geografických názvů přislíbil Peking mimo jiné odstraňovat překážky bránící vstupu evropských firem na čínský trh.