Článek
V prvním půlroce pivovarníky nejvíc trápila otázka, komu prodají pivo, když je vládní lockdowny odstřihly od zákazníků v hospodách a barech.
Kvůli uzavírkám se logicky poptávka po pivu přelila do obchodů a z toho vytěžil nejpopulárnější nápojový obal posledních let – plechovky. Jejich producenti nestíhají. A není to jediné nedostatkové zboží.
Cena je až druhořadá. Stejně tak etikety, korunky… Objednávky jsou v současné době někdy na listopad.
„Cena vstupů je jedna z věcí, která nás trochu děsí. Mnohem víc nás děsí dostupnost vstupů. Jsme vůbec rádi, že je materiál,“ řekl redakci SZ Byznys ředitel Královského pivovaru Krušovice Michal Rouč. Do úzkých se mohou dostat zejména menší výrobci nápojů, protože lídři trhu si dodávky (a také ceny surovin) obvykle fixují dopředu.
Podle šéfa pivovaru z Krušovic, největší české pivní značky ze skupiny Heineken, je v celé Evropě nedostatek plechovek a napříč pivovary se zvažuje, co se do nich stočí. „Cena je až druhořadá. Stejně tak etikety, korunky… Objednávky jsou v současné době někdy na listopad. Situace není jednoduchá, uvidíme, co to zároveň udělá s cenou,“ popsal.
Ceny hliníku jen za poslední rok vzrostly o 50 procent a v pivovaru netrpělivě čekají na to, jak dodavatelé později na podzim upraví své ceníky plechovek.
„Výrobní kapacity hliníkových plechovek jsou celosvětově napjaté. Rostou pomaleji než trh. Společně s rostoucí cenou hliníku to žene ceny plechovek vzhůru. Řešíme to dlouhodobými kontrakty,“ uvedla Denisa Mylbachrová, mluvčí Pivovarů Staropramen, které jsou dvojkou českého trhu.
Stáčíme stejné množství po několika menších šaržích v několika cyklech, čímž nám rostou náklady na výrobu piva.
Plzeňský lídr z takřka padesátiprocentním tržním podílem kvůli omezení dodávek prázdných plechovek přeorganizoval výrobu. Už nemůže stáčet najednou tolik piva jako dřív.
„Stáčíme stejné množství po několika menších šaržích v několika cyklech, čímž nám rostou náklady na výrobu,“ popsal obchodní ředitel Tomáš Mráz s tím, že na celkový objem vyrobeného piva to nemá vliv.
Pokud jde o zdražování, trh se dlouhodobě řídí nepsaným pravidlem, které zní: „Pivo zdražíme až po Prazdroji“. Největší skupina s japonskými vlastníky naposledy zvedla ceny od října 2020 v průměru o 3,6 procenta. Zákazníci si od té doby připlácejí za ležáky a prémiová piva v plechovkách a v lahvích.
Palety zdražily o desítky procent
Kromě plechovek pivovarům narůstají i ceny dalších subdodávek. Shodují se na tom, že podobně horkým zbožím jako hliník je momentálně dřevo.
„Specifikem roku je extrémní nedostatek dřevěných palet, jejichž cena se meziročně zvýšila o desítky procent. Skokové cenové navyšování je patrné prakticky na všech komoditách od obalů přes suroviny po energie,“ popsala mluvčí Staropramenu.
Podle dat Českého svazu pivovarů a sladoven jsou letos pivovary kvůli dlouhému lockdownu stále půl milionu hektolitrů pod loňskou produkcí, ale v červnu už se čepované pivo prodávalo téměř jako před pandemií.
Je vidět, že se Češi pořád do hospod nevrátili a je otázkou, jestli se ještě v budoucnu vrátí.
Trh se z covidového úderu stále vzpamatovává. „Situace pořád není taková, na jakou jsme byli před pandemií zvyklí. Léto je vždycky období, kdy Češi chodí do hospod více, nicméně je vidět, že se Češi pořád nevrátili a je otázkou, jestli se ještě v budoucnu vrátí,“ říká ředitel krušovického pivovaru.
Vypozoroval také další zajímavý trend, který může souviset s pandemií. Část zákazníků se vrací ke slabším výčepním pivům. Trend posledních let byl přitom opačný. Podíl desítek slábl a naopak rostla obliba ležáků a speciálů.
„Přeliv k ležáku už není tak silný a někteří zákazníci se vrátili k levnějším výčepním pivům a nižším stupňovitostem,“ uvedl Rouč. Vysvětlení má několik. Může to podle něj být nižší cenou, ale i tím, že doma při práci nebo u televize si dá člověk raději slabší pivo.
Obyčejná desítka už nestačí
„Osmičky a nízkostupňovitá piva jsou novodobým trendem. Všichni to teď nabízejí ve velkém, je to doména hlavně menších pivovarů,“ říká Martina Ferencová, prezidentka Svazu Českého svazu pivovarů a sladoven.
V Prazdroji nepozorují, že by končilo období, kdy lidé stále víc vyhledávají prémiová piva, speciály a ležáky. Loni podle obchodního ředitele Tomáše Mráze kategorie ležáků rostla o 46 procent. Ve výčepních pivech se podle něj daří těm, která chutí vybočují. Za úspěch považuje zejména loňskou novinku, nejhořčejší pivo v historii Radegastu, výčepní speciál Ratar.
„Odezva spotřebitelů jasně říká, že to je něco, co lidé teď chtějí. Je to trend zvláště mezi mladšími spotřebiteli, kteří dávají přednost nápojům s menším obsahem alkoholu, ale s výraznější chutí,“ popsal s tím, že pivovar letos na úspěch navázal další novinkou – prvním svrchně kvašeným výčepním speciálem Radegast ROG IPA.
Také například Velkopopovický Kozel loni upravil receptury u své desítky a jedenáctky, aby měla piva bohatší chuť, hořkost, plnost i barvu. U desítky se obsah alkoholu lehce zvýšil ze čtyř na 4,2 procenta.