Článek
Stát v příštím roce vynaloží na dopravní stavby 87 miliard korun, o pět miliard více, než původně plánoval. O další peníze ze státního rozpočtu už ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) žádat nebude, chce hledat další zdroje jinde.
Na navýšení rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) o pět miliard korun se Kremlík minulý týden dohodl s ministryní financí Alenou Schillerovou (za ANO). Fond tak bude hospodařit se 70 miliardami korun ze státního rozpočtu, dalších 17 miliard získá z evropských fondů. Podle Kremlíka jde o dostačující částku.
Jenomže portál iDnes.cz přišel s informací, že většina peněz navíc pro Státní fond je pouze na papíře. Finance jsou totiž navázané na vyšší výběr daní, například na výběr poplatku za dálniční známky. Ty ale oproti propočtu, s nímž pracuje Kremlíkův resort, nezdraží.
Kremlíkovou prioritou je urychlení výstavby dálnic. Ministr připomněl novelu z roku 2018 a oznámil, že resort navrhuje další právní úpravu s cílem urychlit dopravní stavby.
„Ministerstvo dopravy připravilo další novelu tohoto právního předpisu. Po připomínkách legislativní rady vlády jsme jeho novelu po prázdninách poslali na Úřad vlády a předpokládám, že v září nebo říjnu bude vláda České republiky tuto zásadní novelu projednávat,“ řekl Kremlík.
Ministr chystá i zásadní změnu ŘSD. „Chtěl bych do dvou let transformovat Ředitelství silnic a dálnic na akciovou společnost,“ řekl Kremlík.
Stát by podle ministra měl v letech 2022 až 2024 zahájit výstavbu většiny zbývajících úseků dálniční sítě. V současnosti je podle údajů ministerstva rozestavěno 243 kilometrů, včetně 52 kilometrů modernizované D1. V přípravě je dalších 52 kilometrů, z toho 19 na D1. Další část většiny prací je soustředěna na středočeskou D3, karlovarskou D6, dálnici D11 směrem k Polsku a D35, která bude navazovat na D1. Kremlík také dnes oznámil, že plánuje sestavit pracovní skupinu složenou z odborníků z dopravních institucí a akademické obce, která se bude zabývat výstavbou další dálniční sítě do roku 2050.
Hned třetí den po nástupu odvolal Vladimír Kremlík nejdéle sloužícího šéfa Ředitelství silnic a dálnic Jana Kroupu. Jenomže i jeho nástupce Pavol Kováčik vydržel ve funkci jen tři měsíce.
Koncem roku také dojde k první změně provozovatele mýtného systému. S tím je spojená i změna technologie. Místo společnosti Kapsch a mikrovlnné technologie má nastoupit konsorcium firem CzechToll a SkyToll se svojí satelitní technologií.
Současný provozovatel se přitom úspěšně brání u soudu s tím, že antimonopolní úřad se nedokázal vypořádat s připomínkami. Ministr Kremlík se razantně postavil za nového poskytovatele.
„Já tady konstatuji, že smlouva je platná a účinná. Dvě rozhodnutí krajského soudu na tom nic nemění,“ řekl ministr v červenci během kontrolního dne u CzechTollu.
Dalším problémem resortu je zastaralý bodový systém. Ten začal fungovat v létě 2006. Podle řady odborníků je to jeden z důvodů, proč se v Česku nedaří plnit plán snižování závažných dopravních nehod. Loni na českých silnicích zemřelo 565 lidí, je to o 63 obětí nehod více než o rok dříve.