Článek
Na výroční valné hromadě společnosti Unilever hlasovalo téměř 99,6 procenta akcionářů pro plán investovat během následujících let miliardu eur do transformace firmy k větší udržitelnosti. Informovala o tom agentura Reuters.
Na základě odhlasovaného usnesení nejprve potravinářský a kosmetický gigant sníží uhlíkové emise v rámci vlastních operací na nulu do roku 2030. Do roku 2039 je pak plánuje snížit na nulu napříč celým svým dodavatelským řetězcem.
„Klimatická změna představuje jasné a aktuální nebezpečí pro náš hodnotový řetězec,“ uvedl během virtuální valné hromady Alan Jope, generální ředitel britsko-nizozemské společnosti, „toto jednoznačné hlasování ukazuje podporu našim ambiciózním cílům na snížení emisí,“ dodal.
Generální ředitel Jope doufá, že výsledek středečního hlasování bude inspirovat další firmy k naslouchání jejich akcionářům.
„Věříme, že přechod celé ekonomiky k čistým nulovým emisím vyžaduje hlubší spolupráci mezi firmami a investory. Při stanovování našeho přístupu k řešení klimatické změny bylo skvělé sledovat, jak zvýšená transparentnost a odpovědnost posilují dialog s našimi akcionáři. Doufáme, že to povzbudí další společnosti k tomu, aby nás následovaly,“ uvedl Jope.
Mezi konkrétní kroky, které chce Unilever podniknout, patří přechod na obnovitelné zdroje energií, konec používání fosilních paliv pro výrobu čisticích prostředků, omezování služebních cest a snižování emisí z chlazení zboží.
We put our @Unilever Climate Transition Action Plan to shareholder vote at today’s AGM. And we're thrilled that the plans got approved. Transparency breeds greater accountability. #ClimateAction #NetZero #ESG
— Alan Jope (@alanjope) May 5, 2021
Výrobce u nás známých značek jako Hellmann’s, Knorr nebo Algida je světově největší společností, která dává svým investorům slovo v přístupu ke klimatické krizi.
Jak investoři, tak aktivisté však tlačí na další velké firmy, aby konaly podobně. Po vedoucích pracovnících se požaduje, aby podrobně popsali, jak plánují v příštích letech snížit svou uhlíkovou stopu v souladu s vládními závazky dostat emise na nulu do roku 2050.
Vůbec první veřejnou společností, která poskytla svým akcionářům možnost pravidelně se vyjádřit k směřování k větší udržitelnosti, je španělský provozovatel letišť Aena.
V jeho stopách následují další. Například britsko-nizozemská ropná společnost Royal Dutch Shell či americká ratingová agentura Moody’s také slíbily, že o svých klimatických taktikách nechají své akcionáře pravidelně hlasovat. Obě volby by měly proběhnout v následujících měsících.