Článek
Konkrétně mají pro Uber jezdit jen dopravci vlastnící koncesi a řidiči, kteří mají takzvanou žlutou taxikářskou průkazku.
Memorandum, ve kterém zástupci Uberu „deklarují svou ochotu a připravenost učinit nezbytné kroky“, podepsali za český stát ministr dopravy Dan Ťok a ministr průmyslu Tomáš Hüner.
Pokud by Uber a jeho řidiči opravdu memorandum dodržovali, přestali by v očích českých úřadů porušovat zákony. Dnes je překračují třeba proto, že na rozdíl od legálních taxikářů často nemají právě taxikářské oprávnění (žluté průkazky).
Navíc se Uber zavázal, že bude státu poskytovat data o řidičích a provedených jízdách. Zároveň by měli řidiči Uberu dobrovolně vstoupit do pilotního programu EET (to ostatní řidiči taxi zatím nemusí).
To vše, stejně jako zřízení živnosti samotného Uberu, je důležité pro platbu daní. V minulosti měli řidiči Uberu problémy s českými finančními úřady, které je hromadně vyzývaly k doplacení daní.
Podle informací Seznam Zpráv byl dnešní podpis memoranda ohrožen tím, že Uber (na jednání zastoupen nizozemskou entitou Uber B.V.) dosud nemá vyřízené živnostenské oprávnění. Nakonec se ale premiér a ministři spokojili s tím, že je zástupci Uberu informovali o tom, že mají o živnost zažádáno.
Problémová služba UberPop v Česku funguje od konce roku 2014. Po většinu doby, podobně jako v jiných zemích, Uber ignoroval předpisy pro taxikáře s tím, že on taxislužbu neposkytuje. Tuto argumentaci ale loni v prosinci odmítl Evropský soudní dvůr.
V tu dobu už byl globálním šéfem firmy, místo zakladatele Travise Kallanicka, někdejší ředitel Expedie Dara Khosrowshahi. Ten je - minimálně navenek - pokornější směrem k úřadům a zákonům, a tak na několika trzích (včetně českého) začal Uber dělat ústupky.
Jak podpis dlouho avizovaného memoranda komentoval premiér Andrej Babiš se podívejte ve videu v úvodu článku.