Článek
Nadcházející vánoční nákupní horečka je historicky největší zkouškou pro globální obchod. Je jasné, že zboží v regálech musí být včas a v dostatečném množství. Zdá se to jako nadlidský úkol.
„Logistický řetězec vánoční ruch nezvládal nikdy, ani v roce 2019. Jen to nebylo tolik vidět. Velké e-shopy nám říkaly: ‚Je to blbé, raději bychom prodávaly jiné zboží, ale nedokážeme ho sem dostat do Vánoc, protože řetězec to nezvládá,“ říká Martin Plajner z firmy Logio, která se zabývá optimalizací logistiky a mezi její klienty patří firmy jako Škoda Auto, Plzeňský Prazdroj nebo Albert.
Před pandemií ale vnitřní problémy, kdy kapacity byly maximálně vytížené, nebyly zvenčí pro běžného člověka vidět. „Lidé si zvykli na dodávky do druhého dne, což vytvářelo tlak na celý řetězec. Systém fungoval velmi pěkně a efektivně, ale bez pojistek v kapacitách. Pokud do systému někde šťouchnete, začne se celý sypat,“ dodal.
Vánoční špička je dřív
Takových šťouchanců bylo v pandemii, a hlavně letos, příliš. Na začátku se zastavila výroba v čínských továrnách. Velké mezinárodní přístavy omezily provoz kvůli nemocným zaměstnancům. Uzavřely se hranice a kvůli tomu chybějí řidiči kamionů i pracovníci na vykládku. Zboží příliš dlouho vázne tam, kde nemá, včetně lodí, zakotvených v přístavech, zatímco jinde chybí kontejnery na další zboží.
Svou roli sehrál i efekt odložené spotřeby. V prvotním strachu se poptávka zmenšila, ale o to víc se nakupovalo po rozvolnění. Do toho zákazníci začali nakupovat jiné zboží než obvykle a místo služeb utráceli peníze třeba za zahradnické potřeby. Specifické bolesti má výroba, kde chybí základní materiály a suroviny od plastů, hliníku až po chemické přípravky.
Předvánoční logistická špička začala v Česku podle všeho o několik dnů dříve, než tomu bylo v minulých letech.
„V Číně navíc v poslední době dochází i k výpadkům dodávek energie. Očekáváme, že ke zlepšení globální přepravní situace by mohlo dojít koncem příštího roku,“ předjímá Jan Kodada, obchodní ředitel české pobočky společnosti Gebrüder Weiss, která celosvětově zajišťuje silniční, železniční, námořní i leteckou přepravu.
Problémům částečně firmy čelí tím, že si zboží objednávají dřív. „Předvánoční logistická špička začala v Česku podle všeho o několik dnů dříve, než tomu bylo v minulých letech. Již nyní registrujeme zájem o přepravy, který v minulých letech odpovídal posledním adventním týdnům,“ dodal Kodada.
Například e-shopy ze skupiny Mall Group, kam patří obchody Mall.cz a CZC, začaly klíčové zboží objednávat už na začátku letošního roku. Přesto připouští, že bude nabídka v některých kategoriích užší a může se stát, že toto zboží bude nedostatkové.
„Typicky půjde o oblíbenou elektroniku, jako jsou například notebooky do 15 tisíc korun. Asie se potýká s nedostatkem výrobních kapacit a chybí čipy, což se promítá do špatné dostupnosti notebooků, komponent a také veškerého příslušenství, jako jsou například tiskárny. Stejný problém se týká mobilních telefonů, grafických karet, herních konzolí, elektrokol nebo myček,“ uvedla mluvčí Pavla Hobíková.
Podle Jana Kodady z Gebrüder Weiss mohou na vánočním trhu chybět zejména některé výrobky pocházející z Číny, nebo takové produkty, které využívají komponenty vyráběné v Číně nebo vyrobené z nedostatkového hliníku.
Martin Plajner z Logio předvídá, že další nedostatek se může projevit u zboží, spojeného s prací z domova, jako tomu bylo už v loňském roce. „Na Vánoce to bude poznat nejvíc. Jde o notebooky, kancelářské židle, webkamery, sluchátka, kancelářský nábytek, jako jsou stoly. Tento segment bude určitě na Vánoce problém,“ myslí si.
Vánoce jsou na cestě, obchod je nervózní
Obchodníci své karty na stůl nevyloží, ale roste u nich nervozita, protože Vánoce se blíží a některé zboží je stále na cestě. Ale nejde jen o Vánoce, slevový svátek Black Friday začíná za dva týdny. „Máme od některých e-shopů signály, že jim ještě nedorazilo zboží, které chtěly mít připravené na Vánoce. Typicky jde o jakékoliv spotřební věci, které se vozí z Asie a z Číny,“ říká Miloš Malaník, ředitel zásilkové služby DPD. Jindy touto dobou už mají zboží na skladech několik týdnů.
Podle Plajnera pandemie určitě povede ke změnám v logistice. „Jednou z nich nevyhnutelně bude, že firmy zvýší svůj kapitál, vázaný v zásobách,“ uvádí.
Přepravní společnosti na to reagují částečným přesunem některého zboží, které se do Evropy dopravovalo lodí, na železnici. To však problémy úplně nevyřeší. „Ani kapacita nákladních vlaků není nekonečná a její využití se aktuálně blíží ke svému limitu,“ říká Jan Kodada z Gebrüder Weiss ČR.
Podle něj leží ohnisko současných potíží především v klíčových přístavech, v nichž se nehromadily lodě a čekají na odbavení. Karanténa například zhruba na měsíc částečně na konci května ochromila jeden z nejrušnějších kontejnerových přístavů na světě Jen-tchien v Číně. Desítky lodí čekaly ve frontě, aby mohly zakotvit, což pocítilo mnoho zemí nejen v Evropě.
Z přístavu se do Evropy nejčastěji přepravuje audiovizuální zařízení, nábytek a ložní prádlo, hračky a hry, mechanická zařízení, obuv, oděvy, ocel, keramika, kovy a kovové výrobky. Další nepříjemností byl zablokovaný Suezský průplav.