Článek
Evropská komise (EK) zahájila další vyšetřování americké internetové společnosti Google. Tentokrát chce zjistit, zda firma neomezuje konkurenci na trhu technologií pro digitální reklamu. A to tím, že upřednostňuje vlastní služby pro on-line reklamu před konkurenčními vydavateli, zadavateli reklamy a podniky, které nabízejí podobné služby. Komise to v úterý uvedla v tiskové zprávě.
Komise chce především posoudit, zda Google třetím stranám neomezuje na webových stránkách a v aplikacích přístup k uživatelským údajům pro reklamní účely.
Podle mluvčí českého a slovenského Googlu Alžběty Houzarové využívají reklamní produkty firmy k oslovení nových zákazníků a k financování svých webových stránek tisíce evropských firem. „Vybírají si naše produkty proto, že jsou konkurenceschopné a také efektivní. Budeme i nadále vést konstruktivní dialog s Evropskou komisí, abychom zodpověděli jejich otázky a názorně předvedli výhody, které naše produkty přinášejí evropským firmám a spotřebitelům,“ řekla.
„Služby on-line reklamy jsou jádrem toho, jak Google a vydavatelé vydělávají na svých on-line službách. Google sbírá data, která využívá pro konkrétní reklamní účely, prodává reklamní prostor a zároveň vystupuje jako zprostředkovatel on-line reklamy,“ uvedla místopředsedkyně EK Margrethe Vestagerová, která má na starosti i hospodářskou soutěž.
„Google je tedy přítomen skoro na všech úrovních dodavatelského řetězce pro zobrazování on-line reklamy,“ dodala. Komise má podle ní obavy, že Google konkurenčním službám on-line reklamy soutěž ztížil v segmentu označovaném jako „ad tech stack“.
Ad tech stack přitom podle IT experta Radka Šalomona z firmy AD24 zahrnuje celý ekosystém pro vytváření, správu, měření i doručování reklamy, včetně aukcí pro vydražení reklamního obsahu za co nejvyšší ceny. „V online reklamním průmyslu je Google firmou, která pokrývá všechny oblasti tohoto ekosystému. Díky tomu je Google ve velmi nepříjemné situaci vůči regulátorům, protože i nevědomě může překračovat určité meze, které regulátoři vyhodnotí jako omezování konkurence. Sám si svojí velikostí vytvořil problémy, které ho teď dohání,“ řekl Šalomon.
Google měl v loňském roce na tržbách z on-line reklamy 147 miliard dolarů (3,2 bilionu Kč), což je víc, než kolik vygenerovala jakákoliv jiná firma v této branži. Reklama na jeho nástrojích, včetně vyhledávače, serveru YouTube nebo pošty Gmail, se také zásadní měrou podílela na celkových tržbách a zisku.