Hlavní obsah

Brno vybralo firmy na studii proveditelnosti podzemní železnice

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační snímek.

Brno vybralo firmy na vypracování studie proveditelnosti pro stavbu podzemní železnice.

Článek

„Hotová by měla být za rok,“ řekl náměstek primátorky Petr Hladík. Brno chce takzvaný severojižní kolejový diametr podobný metru stavět s ohledem na připravované nové nádraží v odsunuté poloze. Cílem diametru je ulevit městské hromadné dopravě na povrchu.

Studie má napovědět, jestli bude lepší vést pod centrem města tramvajovou či železniční trať, nebo klasické metro, a zda se vůbec stavba ekonomicky vyplatí. Dráha má stát miliardy korun. Studie se skládá ze tří na sebe navazujících částí. První bude sociologický průzkum města a příměstské oblasti zaměřený na mobilitu. „Řekne nám, jaké dopravní prostředky lidé používají a kam v brněnské metropolitní oblasti nejčastěji cestují. Také zjistí rozložení cest během dne,“ uvedl Hladík. Část vypracuje za 2,5 milionu společnost STEM/MARK.

Navazující dopravní model potřebný pro konečnou studii vytvoří za dva miliony korun městská společnost Brněnské komunikace. „Poslední a hlavní část bude technicky zaměřená. Odborníci v ní posoudí zásadní parametry možných dopravních módů, které mohou vést především z jihu města na sever,“ řekl Hladík.

Studie také posoudí vliv diametru na životní prostředí a na územní plánování. „Důležitým faktorem bude i ekonomické vyhodnocení. Na dnešní schůzi jsme vybrali sdružení firem, které studii vypracuje. Jsou to společnosti Moravia Consult Olomouc a Metroprojekt Praha. Cena za vyhotovení je 11,5 milionu korun,“ uvedl radní pro územní plánování Filip Chvátal.

O podzemní kolejové dráze se v Brně mluví od 70. let minulého století. Město si od ní dlouhodobě slibuje rychlejší spojení v severojižním směru a výrazné odlehčení povrchové dopravě, která je v posledních letech ve špičkách přetížená.

Doporučované