Článek
„Hotová by měla být za rok,“ řekl náměstek primátorky Petr Hladík. Brno chce takzvaný severojižní kolejový diametr podobný metru stavět s ohledem na připravované nové nádraží v odsunuté poloze. Cílem diametru je ulevit městské hromadné dopravě na povrchu.
Studie má napovědět, jestli bude lepší vést pod centrem města tramvajovou či železniční trať, nebo klasické metro, a zda se vůbec stavba ekonomicky vyplatí. Dráha má stát miliardy korun. Studie se skládá ze tří na sebe navazujících částí. První bude sociologický průzkum města a příměstské oblasti zaměřený na mobilitu. „Řekne nám, jaké dopravní prostředky lidé používají a kam v brněnské metropolitní oblasti nejčastěji cestují. Také zjistí rozložení cest během dne,“ uvedl Hladík. Část vypracuje za 2,5 milionu společnost STEM/MARK.
Navazující dopravní model potřebný pro konečnou studii vytvoří za dva miliony korun městská společnost Brněnské komunikace. „Poslední a hlavní část bude technicky zaměřená. Odborníci v ní posoudí zásadní parametry možných dopravních módů, které mohou vést především z jihu města na sever,“ řekl Hladík.
Studie také posoudí vliv diametru na životní prostředí a na územní plánování. „Důležitým faktorem bude i ekonomické vyhodnocení. Na dnešní schůzi jsme vybrali sdružení firem, které studii vypracuje. Jsou to společnosti Moravia Consult Olomouc a Metroprojekt Praha. Cena za vyhotovení je 11,5 milionu korun,“ uvedl radní pro územní plánování Filip Chvátal.
O podzemní kolejové dráze se v Brně mluví od 70. let minulého století. Město si od ní dlouhodobě slibuje rychlejší spojení v severojižním směru a výrazné odlehčení povrchové dopravě, která je v posledních letech ve špičkách přetížená.