Článek
Vlakové nádraží, kde kvůli velké výluce projde denně až 18 tisíc lidí, má novou čekárnu z kontejnerů. Čekárna má být prvním krokem k výstavbě nového nádraží a jižní čtvrti, kde nalezne domov až patnáct tisíc lidí.
Nová čekárna nabídne lidem místo k odpočinku a možnost občerstvení. Hlavně má ale cestujícím prezentovat plány na jeden z největších projektů v historii města. Součástí čekárny je totiž i model projektu. „Čekání je pouze jedna z funkcí. Jeden z hlavních důvodů bylo představit Brňanům, jak nová čtvrť a nové hlavní nádraží může vypadat. Denně tu projdou tisíce lidí, ti všichni model uvidí,“ řekl městský architekt Michal Sedláček.
Nové hlavní nádraží je ale zatím ve fázi plánování. Kancelář architekta města na projekt vypíše soutěž v září. I výstavba jižní čtvrti potrvá ještě minimálně pět let. „Je třeba vystavět protipovodňová opatření, silnice a infrastrukturu. Chceme, aby jižní čtvrť stála co nejdříve, aby tu nádraží nebylo dříve,“ dodal Sedláček.
Nově otevřená čekárna má také ambici zlepšit cestujícím první dojem z Brna. „Věřím, že napravíme první pohled cestujících, kteří přijedou do Brna a prodělají totální šok, kam že to vlastně přijeli a co to má znamenat,“ řekla ředitelka Turistického informačního centra Jana Janulíková. Turisti podle ní zažívají rozpor mezi tím, co vidí v propagačních materiálech a na nádraží. „Lidé na fotkách vidí stylové město s živým centrem. Pak ale přijedou do vybydleného prostředí, které se kolem nádraží nachází. Věřím, že čekárna přispěje k pozitivnějšímu dojmu,“ dodala.
Nová čekárna nabídne cestujícím možnost občerstvení a odpočinku. Je složena z osmi modulů kontejnerů. Jejich pronájem a instalace stála město 850 tisíc korun. Naleznou v ní také informace o vlakové výluce a o transportu z dolního nádraží na hlavní a do centra města. Do nynějška u dolního nádraží stála pouze provizorní čekárna. Okolí má zkrášlit také nově vysázená zeleň.
Výluka hlavního nádraží potrvá do konce roku 2019. Začala v polovině prosince loňského roku. Modernizace starého hlavního nádraží vyjde město od stovek tisíc do tří milionů korun. Kvůli výluce staví na dolním nádraží všechny mezistátní vlaky. Dolním nádražím, které bylo původně nákladní, tak denně projde až 18 tisíc cestujících.