Článek
„Prioritami města je v blízké době přestavba železničního uzlu Brno (ŽUB) ve schválené variantě, modernizace tratě Brno - Přerov a již realizovaná elektrizace tratě Brno - Zastávka u Brna. Realizace těchto staveb je předpokladem pro výstavbu další dopravní infrastruktury, a to včetně vysokorychlostních tratí a jejich napojení do železničního uzlu Brno,“ uvedl radní pro územní plánování a rozvoj Filip Chvátal (KDU-ČSL).
Vedení Brna ale nesouhlasí s vybudováním navrhovaného „bypassu“, tedy obchvatu nového nádraží v délce asi deseti kilometrů na území města. „Dále nesouhlasíme s výstavbou terminálu na Vídeňské, a to z důvodu možného přetížení dopravy v této lokalitě. Dalšími podmínkami pro stavbu vysokorychlostní tratě jsou zajištění opatření proti šíření hluku a vibrací, zachování stávajících vazeb v území, jako jsou například cyklostezky, a vhodné využití krajinných a přírodě blízkých opatření. Neméně důležitá bude komunikace Správy železnic s veřejností, která by měla být s plány seznámena,“ dodal Chvátal.
Naopak vedení města souhlasí se závěry studie proveditelnosti, kde je jako předpoklad pro efektivní fungování vysokorychlostní tratě uvedeno mimo jiné vybudování nového brněnského hlavního nádraží v odsunuté poloze.