Článek
Nadnárodně rozkročený Y Soft vznikl v roce 2000 jako projekt studentů Masarykovy univerzity, kteří neměli chuť nechat se někde zaměstnat a poslouchat šéfa, neměli jasno, co vlastně chtějí dělat, ale toužili vybudovat globálně úspěšnou IT firmu.
Václav Muchna a Martin de Martini se tehdy pustili do vlastního vývoje systému na správu firemního tisku a nastoupenou cestu už neopustili. Dnes jejich firma Y Soft vyvíjí digitální systémy pro kancelářskou práci, především pro tisk. Vyrábí i hardware včetně vlastní 3D tiskárny určené primárně pro školy nebo robota na testování tiskáren.
Po 20 letech existence má brněnská firma se 450 zaměstnanci pobočky v 16 státech včetně USA, Japonska, Číny, Austrálie, Spojených arabských emirátů či Izraele, její produkty se prodávají ve více než 35 jazykových verzích. Kromě toho má Y Soft nainvestováno do deseti technologických startupů, s jejichž pomocí chce dál růst.
Zakladatel a většinový majitel Y Softu Václav Muchna by rád napodobil příběh antivirového Avastu a vytvořil firmu skutečně globálního významu.
Souvisí s tím i plán na vybudování nového sídla pro společnost, která během své dvacetileté existence donedávna nepřetržitě rostla. „Máme firmu v Brně rozmístěnou ve třech budovách, chceme všechny části sestěhovat do jedné. Plánujeme baráček s plochou 10 tisíc metrů čtverečních a k tomu volný pozemek, na kterém bychom případně mohli stavět dál, abychom se nemuseli za pár let zase stěhovat,“ líčí Muchna své plány.
Ke stavbě nového firemního sídla hodlá využít profesionálního developera a předpokládá investici kolem miliardy korun. „Jen nám covid sebral chuť do budovy investovat hned, musíme počkat, jak se bude vyvíjet trh pod vlivem koronaviru,“ dodává šéf Y Softu.
Muchna doufá, že se plán na vlastní kampus zdrží pouze o rok a chce se do něj pustit v momentu, kdy se trh po koronavirovém nárazu stabilizuje. „Máme studii proveditelnosti, máme vybrané dvě lokality, mezi kterými vybíráme, a máme i designové studie, jak by měl nový kampus vypadat,“ popisuje.
Koronavirus vzestup firmy po dvou dekádách zastavil. „Zatím jsme klesli na tržbách zhruba o 20 procent, Y Soft neroste poprvé od roku 2013, je to pro nás psychicky hodně náročné,“ říká Muchna. Y Soft uzavírá účetní roky s koncem června, v poslední roční účetní závěrce k půli letošního roku se tak už promítá jarní lockdownový pokles.
Ještě v období 2018/2019 činily celkové roční prodeje Y Softu 47,2 milionu dolarů, v přepočtu na koruny tak poprvé převýšily miliardu. Nejnovější závěrka za období 2019/2020 vykazuje pokles prodeje na 39,9 milionu dolarů (tj. 937 mil. Kč).
„Kvůli časovému rozlišení firma v posledních letech vykazuje mírnou ztrátu, jen za rok 2018/19 jsme ale vygenerovali 6,6 milionu dolarů čistého volného cashflow,“ říká Muchna. „V letos uzavřeném roce, kdy firmu citelně zasáhla jarní koronavirová epidemie, se propadlo i volné cashflow na 0,3 milionu dolarů,“ popisuje.
Léto bylo rekordní
Letos Y Soft čeká tržby v rozmezí 40 až 50 milionů dolarů, výsledkem podle Muchny opět bude „černá nula“. „Budeme účetně ve ztrátě, ale nijak fatální. Zachraňuje nás, že máme spoustu stabilního byznysu a síť velkých zákazníků, takže na nás výkyv tak nedopadá. Další vývoj ale bude záviset na tom, jak se bude dál vyvíjet koronavirová nákaza,“ říká Muchna.
Optimismus v šéfovi Y Softu budí fakt, že při jarním uvolnění koronavirových omezení v celém světě se trh digitálních kancelářských služeb velmi rychle dostal do obrátek a letní výsledky měla firma v meziročním srovnání rekordní.
„Pokud se na trh dostane covidová vakcína, většina lidí se nechá očkovat a ve světě se začnou uvolňovat protiepidemická opatření, skončíme nakonec za tento rok možná i v plusu,“ doufá Muchna. Pořád je tak přesvědčen, že jeho firma může pokračovat ve stopách Avastu na pozici globálně respektovaného lídra ve svém oboru.