Článek
Dnes jsou v důchodovém věku, avšak chuť vozit po Brně cestující neztratili ani po 50 letech. Podnik dnes oba řidiče ocenil pamětním listem a několika dárky. Tvoří tradici městské hromadné dopravy v Brně, řekl při předávání ocenění generální ředitel DPMB Miloš Havránek.
Řidiči dostali mimo jiné knihu 150 let MHD v Brně a zlatou brož autobusu. „I když už jsem zažil, že tu zaměstnanci vydrželi 50 let, přeci jen v případě řidičské profese je to výjimečná situace. Dělat 50 let tu samou práci, ve stejném teritoriu, klobouk dolů. Někteří lidé tady vydrží rok dva a odchází, ale na druhou stranu je běžné, že tu jiní zůstanou 30 nebo 40 let. A tito lidé vytváří atmosféru a tradici našeho podniku,“ uvedl Havránek.
Křenek do dopravního podniku nastoupil v roce 1971 po vojně, kde získal zkušenosti s řízením nákladního auta. Nyní je mu 71 let a autobus stále řídí na plný úvazek. „Začínal jsem ve vozovně v Medlánkách a asi po pěti letech jsem šel do Slatiny, kde jsem zůstal. Můj první autobus byl RTO, ale bylo jich několik. Jsem šťastný, že jsem docílil této mety. Nejdůležitější je trpělivost, ale uteklo to jako voda. Měl jsem samozřejmě i nějaké nehody, ale žádné fatální a za tu dobu je to kapka v moři,“ sdělil řidič, kterého mohou cestující potkat na lince 67.
Doprava dnes a před 50 lety se podle něj nedá srovnat. „Dřív nebyl provoz, vozil jsem hlavně lidi z venkova, kteří zde pracovali ve fabrikách, ale město bylo prázdné. Pak se to začalo postupně měnit a hlavně po roce 1990 se doprava hodně rozšířila. Nejhorší jsou okružní linky 84 a 44, tam se člověk zaseká a má hned sekeru,“ poznamenal Křenek.
S tím souhlasí i jeho o rok starší kolega Hanych, který pro dopravní podnik jezdí od srpna 1970. „Dnes 50 minut sekera není nic výjimečného. Ale člověka to musí bavit, aby vydržel. Je to spíš takový koníček. Už dva roky nejezdím na plný úvazek, jen po domluvě, ale jsem rád. Když je člověk celý den doma, tak je dobrý vypadnout,“ řekl.
Hanych má za sebou i několik soutěží v jízdě zručnosti. V této disciplíně získal titul mistra republiky a v roce 1990 reprezentoval podnik a Československo na soutěži v italském Turíně. Pro DPMB jezdí od roku 2003 i jeho syn.