Hlavní obsah

Brněnský dopravní podnik chystá vozový park na zimu

Foto: Getty Images

Ilustrační snímek.

Brněnský dopravní podnik (DPMB) se připravuje na zimu. Na autobusech a trolejbusech vyměnil 2500 pneumatik a v tramvajích je uložených 300 tun písku na koleje.

Článek

Pro městskou hromadnou dopravu zimní období znamená zvýšenou zátěž. Pomáhá ji zvládnout například kontrola technického stavu vozidel, vyhřívání výhybek nebo preventivní ošetřování trolejového vedení proti námraze, uvedla dnes v tiskové zprávě mluvčí podniku Hana Tomaštíková.

Řidiče tramvají každoročně na podzim potrápí padající listí, které zanáší kolejnice. „Tato namoklá vrstva snižuje přilnavost kol ke kolejím, vozy se hůř ovládají a v případě rozjíždění nebo brzdění mohou kola prokluzovat. V zimě podobné problémy přináší sníh a použití posypové soli. Řidiči proto využívají pískování, kdy zmáčknutím tlačítka nebo automaticky posypou kolejnice pískem a zamezí tím klouzání,“ uvedla Tomaštíková.

Speciální jemný písek je v tramvaji uložený v prostoru pod sedadly, v takzvaných pískovačích, odkud se sype rovnou pod kola. „Ročně pro tyto účely spotřebujeme 300 tun písku za bezmála 1,5 milionu korun. Největší spotřeba je od října do března,“ uvedl generální ředitel DPMB Miloš Havránek.

Pokud podle předpovědi meteorologů hrozí riziko tvorby námrazy, vyjíždí v nočních hodinách speciálně upravená tramvaj, mazačka, a trolejbus. Vozy za noc ošetří až 150 kilometrů tratí nemrznoucí směsí. „Pokud na trolejovém vedení ulpí led, může tramvaj nebo trolejbus v daném místě uváznout, jak se to stalo například v prosinci roku 2014, kdy se vlivem prudkých změn počasí tramvajová a trolejbusová doprava na několika místech v republice zcela zastavila,“ připomněl Havránek. V těchto případech vyjíždí ráno z vozoven jako první vybrané tramvaje vybavené speciální lištou, která případnou námrazu snáze odstraní.

Při sněžení musí pracovníci dopravního podniku ručně vymetat výhybky, případně je vyhřívat, aby se sníh rozpustil a tramvaje mohly odbočit. „Dnes máme na řadu věcí techniku, ale ještě v 90. letech měli kancelářští pracovníci dopravního podniku přidělené výhybky a košťata a v případě silného sněžení vyráželi do terénu,“ poznamenal dopravní ředitel DPMB Jan Seitl.

Při sněžení spolupracují dispečeři s kolegy z Brněnských komunikací, aby sypače vyslali do těch míst, kde sníh způsobuje největší problémy autobusům a trolejbusům, zejména v kopcovitých částech města. „V pohotovosti jsou tři týmy traťových dispečerů, které lze rozšířit na šest. Dále pro případ silné námrazy na trolejovém vedení máme k dispozici pět montážních aut s plošinami a čtyři traktory na shrnování sněhu v areálech a na tramvajových zastávkách,“ uvedla Tomaštíková.

Brněnské komunikace již dnes s ohledem na dešťové srážky a aktuální teploty pohybující se lehce pod bodem mrazu vyslaly ve 4:30 všech 21 posypových vozů. Výjezd trval zhruba do 11:00. Vozy spotřebovaly 53 tun posypového materiálu.

Doporučované