Článek
S vánoční „šalinou“ přišel brněnský dopravní podnik poprvé v roce 2016. Inspiroval se přitom Bratislavou, kde už podobná tramvaj tou dobou jezdila. Brno bylo prvním českým městem, které s nápadem přišlo. Inspirací přitom byly adventní cesty ředitele dopravního podniku na Slovensko.
„Hodně jsem tam jezdil přes Vánoce, měli jsme s bratislavským dopravním podnikem družbu. Tam mě zaujala Tatra T2, která jezdila po městě celá nazdobená,“ řekl Seznamu ředitel brněnského dopravního podniku Miloš Havránek. Postupně začala na Brno navazovat i další města. „My jsme ale byli první v České republice,“ dodal.
Oproti loňskému roku je tramvaj jinak zdobená. „Loni byla světélka lepena jednotlivě, letos jsme ji osadili rámy s různými vánočními motivy,“ sdělila mluvčí podniku Hana Tomaštíková. Výrazně to zkrátilo přípravy. Místo měsíce na ní dělníci pracují asi dva dny. „Předtím jsme okopírovali bratislavský model, nalepili jsme hodně světýlek přímo na karoserii. Bylo to pracné a nepraktické,“ dodal Havránek. Výzdoba stojí několik tisíc korun.
Vánoční tramvaj jezdí po stejné trase, přímo skrz vánoční trhy na náměstí Svobody v centru města. „Symbolicky propojuje trhy na Zelném trhu, náměstí Svobody a Moravském náměstí. O změně jsme neuvažovali,“ vysvětlil Havránek. Platí na ní běžné jízdné i předplatní šalinkarty.
Ještě v roce 2015 přitom Tatra T3 vozila Brňany. „Měla digitální displej pro zobrazení linky a konečné stanice, modernější palubní desku a interiér,“ přiblížil správce historických vozidel Jiří Černý. Oprava tramvaje tak byla v podstatě snížením pohodlí – všechno muselo pryč. „Odstrojili jsme ji až na karoserii, tu jsme opravili. Vyměnili jsme čelo, vrátili původní sedadla a kabinu, nabarvili ji tehdejšími odstíny,“ upřesnil.
„Rekonstrukce“ trvala necelý půlrok, na starosti ji měly ústřední dílny dopravního podniku. „Byla poměrně jednoduchá, typ T3 v Brně ještě jezdí, velkou část dílů jsme měli,“ řekl Černý. Loni přitom oslavila vánoční tatrovka „té trojka“ 50 let od prvního vyjetí z montovny. „Byl to jeden z nejúspěšnějších typů na světě, vyrobilo se asi 14 tisíc kusů. V Brně se jich vystřídalo 170,“ dodal. V současné podobě ji mohli cestující vidět v 80. letech.
Změnit nápad v realitu přitom nebylo pro dopravní podnik jednoduché. Tramvaje totiž podléhají regulím drážního úřadu. „Byly obrovské problémy vůbec dostat povolení. Technici pouštěli do tramvaje i světýlek 600 voltů, jestli je bezpečná,“ nastínil Havránek. V provozu si žádných problémů nevšimli. „Stačí zmáčknout tlačítko a tramvaj rozsvítit,“ přidal.
Vánoční tramvaj bude po Brně jezdit do 23. prosince, okruh přes náměstí Svobody, Českou, Malinovského náměstí, hlavní nádraží a Zelný trh ujede za necelých dvacet minut. Adventní trhy v centru přitom potrvají o pět dní déle. „Když jsme dělali harmonogram, ještě jsme to nevěděli,“ zakončila Tomaštíková, proč nebude do 28. prosince jezdit i tramvaj.