Článek
Letní charterové lety v červenci sice obnovily provoz na brněnském letišti, přesto kvůli koronaviru zažívá jednu z nejtěžších sezon v historii. V důsledku pandemie přišlo o víc než 80 procent cestujících, ztráty dosáhnou až 75 milionů korun. Pro srovnání stačí čísla z prvního prázdninového měsíce. Zatímco v červenci 2019 zaznamenalo letiště historický rekord se 117 tisíci cestujících, letos jich bylo jen 18 tisíc. Provozovateli - společnosti Accolade - nezbývá než čekat na zlepšení situace jak v cílových destinacích, tak v Česku. Zároveň stále řeší podobu smlouvy o pronájmu pozemků Jihomoravského kraje, na kterých provozuje logistické haly v okolí dopravního uzlu.
Kvůli koronavirové pandemii došlo k omezení letecké dopravy. Z pravidelných letů zůstala jen linka do Londýna. „Co se týče sezonních letů, tak máme dva až tři lety denně do letních destinací. Není to žádná velká sláva, ale určitě je to lepší, než kdyby nelétalo vůbec nic,“ řekl vedoucí přepravního provozu Letiště Brno Radek Lang. Podle něj letiště krizi ustojí. „Jsme tady. Vždycky jsme tu byli jako provozovatel letiště a vyčkáme, až se ten provoz vrátí do normálních kolejí,“ uvedl.
Každoroční provozní náklady jsou 200 milionů. „Kdyby nebyl koronavirus, očekávali bychom zvýšení provozu až o třicet procent. Dostáváme se tak až ke stovce milionů korun,“ vysvětlil Lang. Podle něj ubylo přepravených osob oproti loňsku o víc než osmdesát procent. „Co se týče počtu letů, řekněme těch sezonních a pravidelných, tak touto dobou by v loňské sezoně letělo 12 až 15 letů za den. Dnes máme třeba dva,“ vysvětlil.
Kvůli finančnímu propadu společnost také musela propouštět. „Dotklo se to 24 z našich 190 zaměstnanců. Uvidíme, jaká bude situace dál. Jsme letiště pod certifikací mezinárodního veřejného letiště. Máme tady ostrahu nebo hasiče. To jsou sofistikované pozice. Nemůžeme je propustit,“ uvedl ředitel skupiny Accolade Milan Kratina. Věří, že se povede zaměstnanost udržet a rozšířit letový provoz ve spolupráci s krajem a městem.
Charterové lety do letních destinací jsou z hlediska počtu cestujících obsazeny dobře. „Co se týče pravidelné linky do Londýna, tak ta je teď obsazená méně kvůli opatřením na straně Velké Británie,“ upřesnil Lang. V zimě bude letiště odkázané na pravidelnou leteckou dopravu a další druhy letectví. „Je možné, že pravidelná doprava bude v určitém rozsahu omezená. Nicméně nemáme pouze lety s cestujícími, ale i nákladní lety, všeobecné letectví, business aviation a podobně,“ uvedl Lang.
Zrušení letů pro cestující a ponechání přepravních letů prý nelze úplně vyloučit. „Může to samozřejmě nastat, ale ta přestávka by byla zřejmě jenom dočasná a věříme v to, že minimálně letní sezona se znovu obnoví v příštím roce.“ sdělil Lang.
Další vývoj situace na brněnském letišti bude záviset na stavu koronavirové pandemie. „Věříme tomu, že se bude provoz postupně vracet. Pro nás to znamená dále osekávat náklady na letišti a dělat jenom smysluplné věci. Stále budeme vyjednávat o nových možných spojeních,“ uvedl Kratina. Mezi možné destinace patří Severní Porýní-Vestfálsko, centrální Francie, Ukrajina a Britské ostrovy.
Cestování Čechů do ciziny a vstup cizincům do Česka vláda dočasně zakázala kvůli pandemii koronaviru zhruba v polovině března. Během jara jej postupně zmírňovala.
Skupina Accolade zároveň s krajem řeší pronájem pozemků v tuřanském areálu. Podle kritiků se část vedení kraje snaží prosadit nevýhodnou smlouvu za 100 milionů na 60 let. Týká se pozemků, na nichž mají stát 4 haly v logistické zóně v sousedství letiště. „Smlouva o pronájmu pozemků Jihomoravského kraje bude stanovena na základě posudku. Je zcela možné, že budeme s krajem následně jednat o částce,“ sdělil Kratina. Právnička Letiště Brno Hana Gazdová předpokládá, že pro každou halu má platit samostatná smlouva.
Provozovatele letiště ostře kritizovali někteří krajští radní a zastupitelé. Tvrdí, že je navrhovaná cena za pozemky nevýhodná a že Accolade likviduje malé letectví. „Myslím, že se bude smlouva projednávat až po volbách. Je ale možné, že přijde na řadu už dříve,“ uvedl krajský radní Tomáš Soukal (ČSSD). Radní smlouvu projednávali minulé pondělí již potřetí. Kvůli sporům opět neúspěšně.
Podle Kratiny se rozhodně nesnaží zlikvidovat malé letce. „Nikdo z provozovatelů nám neodešel a ani neodchází. Věřím, že budeme fungovat v symbióze. Od prvního ledna jsme po 25 letech zvýšili poplatky na úroveň ostatních regionálních letišť,“ řekl. Výcvikový poplatek za plné přistání se zvedl ze 120 na 150 korun. Výcvikový poplatek za letmé přistání ze 60 na 120 korun.