Článek
Klasická modrá značka s chodcem je doplněná o několik centimetrů široký lem a na horní části o dva majáčky. Značka je vybavená zařízením, které rozpozná chodce mířícího na přechod, a když se zároveň blíží auto, začnou ve dne blikat majáčky, za horší viditelnosti se rozsvítí lem, který značku zvýrazní. Oba světelné systémy zvýší pozornost řidiče, který se v předstihu dozví o blížícím se chodci, řekl na dopravním dni u základní školy Chalabalova zástupce firmy Richard Jílek.
V Brně už je pilotně umístěna značka u přechodu poblíž dětského hřiště za nákupním centrem Olympia a do půl roku mají přibýt právě u kohoutovické základní školy u zastávky Glinkova a také v Jundrově ve Veslařské ulici u školy. Oba dva přechody nejsou příliš přehledné. „Prioritou je zvýšit bezpečnost. Říkáme, že naše řešení je desetkrát levnější než instalace světelně řízeného přechodu pro chodce a desetkrát rychlejší,“ řekl Jílek. Instalace značení tak má vyjít na zhruba půl milionu korun.
Výrobek je také energeticky nezávislý. „Tam, kde je elektrická infrastruktura, tam se může značka připojit, ale leckde není a bude fungovat na solární elektřinu. Provoz je velmi úsporný,“ řekl Jílek. Součástí značky je slepá kamera, která vyhodnocuje pohyb chodce k přechodu, a radar, který vyhodnocuje projíždějící auta. Systém funguje tak, že když značka vyhodnotí, že se blíží chodec a také auto, rozbliká se. Pokud bude samospráva chtít, dokáže značka odesílat i data o počtu chodců, o počtu projíždějících aut, o jejich rychlosti. Obec tak může zjistit, zda a do jaké míry řidiči v místě překračují rychlost a jaká je intenzita provozu.
Jelikož firma se zabývá vývojem elektronických systémů, sestavila značku z již certifikovaných součástí. Pokud tak policisté seznají, že značka má na některém místě opodstatnění, lze ji tam poměrně rychle umístit. „Nevyvíjíme v tomto případě nic nového, ale jen vylepšujeme funkcionalitu již existujícího,“ poznamenal Jílek.
Firma tyto dopravní značky vyrábí pod značkou iisign, což lze vyslovit jako „eye sign“, z angličtiny viditelné dopravní značení. Značky mohou na některých místech ušetřit práci strážníků. Například v Kohotovicích starosta předpokládá, že ráno u přechodu zůstanou, ale odpoledne už nebudou třeba. Firma po značce přechodu chystá například i značky omezující rychlost.