Hlavní obsah

Srážka vlaků v Brně? České dráhy po další nehodě zváží mimořádná opatření

Osobní vlak jedoucí z Letovic do Brna se srazil s osobním vlakem, který jel z Brna do Březové nad Svitavou.Video: Jan Kozel, Tomáš Svoboda, Eliška Hypšmanová, Seznam Zprávy

aktualizováno •

Počet mimořádných událostí na železnici strmě roste. Inspektoři za první dva měsíce roku řešili přes 220 incidentů, což je meziročně zhruba o 26 procent více.

Článek

Tradiční ranní špičku na brněnském hlavním vlakovém nádraží přerušila v osm hodin ráno zlověstná rána. Blízko dopravního uzlu se srazily dva regionální vlaky. Nehoda se stala na výhybce, jen pár desítek metrů od nástupišť.

„Osobní vlak jedoucí z Brna hlavního nádraží do Březové nad Svitavou projel návěst zakazující jízdu a následně se srazil s přijíždějícím osobním vlakem, který mířil z Letovic do Brna,“ uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

V obou soupravách regionálních linek cestovalo okolo 250 lidí, záchranáři museli ošetřit 21 lidí, zbytek hasiči evakuovali.

„Čtrnáct cestujících jsme museli rozvézt do čtyř brněnských nemocnic. Většinou utrpěli lehká a středně těžká zranění, především odřeniny, zhmožděniny, vykloubení, je však také podezření na zlomeniny,” uvedla mluvčí jihomoravských záchranářů Michaela Bothová.

Záchranáři přijeli na místo okolo půl deváté, zásah trval asi hodinu.

Na místo dorazili také zaměstnanci Drážní inspekce a vyšetřovali příčinu nehody. Podle prvotních informací může za nehodu strojvůdce. „Nejspíš šlo o nedovolenou jízdu přes návěstidlo,” uvedl inspektor Drážní inspekce Jaromír Hlaváč.

Alkohol nehrál při nehodě roli. „Dechová zkouška u obou strojvedoucích byla negativní,” sdělila mluvčí krajské policie Petra Hrůzová.

Počet mimořádných událostí na železnici letos strmě roste. Inspektoři za první dva měsíce roku řešili přes 220 incidentů, což je meziročně zhruba o 26 procent více. Mírně se naopak snížil počet usmrcených a zraněných.

Naposledy se toto pondělí střetly dva vlaky u Ronova nad Doubravou, pět lidí bylo zraněno.

Podle některých informací jsou strojvedoucí přetěžovaní. V oboru jich je málo, a tak mohou pracovat i u několika dopravců zároveň. „Ano, i tuhle informaci máme, ale na závěry je brzy. Drážní inspekce může vydat bezpečnostní doporučení. Budeme zkoumat, jestli šlo o pochybení jednotlivce, nebo může jít i o systémovou chybu,” doplnil Hlaváč.

Škoda na obou soupravách po srážce v Brně podle něj přesáhne 300 tisíc korun, podle posledních informací může jít až o půl milionu. Inspekce a zaměstnanci drah budou poškozené soupravy prohlížet v maloměřickém depu, vyšetřování může trvat půl roku.

Ředitel Českých drah Miroslav Kupec oznámil, že v reakci na střet vlaků v Brně svolává poradu úseku provozu. „Pro poškozené cestující na webu zveřejníme kontakt pro uplatnění nároků na odškodné," řekl. Nevylučuje mimořádná opatření. České dráhy koncem února uvedly, že v souvislosti s incidenty na železnici zvýší kontrolu práce strojvedoucích.

Úterní incident ovlivnil také dopravu na brněnském vlakovém nádraží. Některé spoje nabraly zdržení až půl hodiny. „Provoz na nádraží byl do devíti hodin přerušený. Cestující jsme přesměrovali na Dolní nádraží,” uvedl René Bali-Jenčík z regionálního pracoviště Českých drah.

Právě na Dolní nádraží v době výluky Hlavního nádraží zajíždí většina spojů. „Dopravní podnik nasadil více posilových spojů mezi oběma stanicemi,” doplnil Bali-Jenčík.

Železničáři na nádraží kompletně obnovili provoz krátce před polednem.

Doporučované