Hlavní obsah

Britové chtějí rozvážet balíky samořiditelnou eko-ponorkou

Podívejte se na první eko-ponorku na světě, která má rozvážet balíky v Británii.Video: Jan Marek, Oceanways

Zásilkovny se stále nestačí otáčet. Zájem o nákupy on-line a rozvoz covid posílil. Vedle toho se ale pořád víc skloňuje i změna klimatu a některé firmy už řeší, jak rozvážet ekologičtěji – jako třeba autonomní ponorkou na vodík.

Článek

Údajně by měla být první ekologickou ponorkou na světě, a to díky pohonu na vodík vyráběný pomocí obnovitelné energie. Aspoň to tak tvrdí britský start-up Oceanways a tamní vláda, která tomuto projektu udělila grant ve výši 380 tisíc liber, tedy v přepočtu více než 11 milionů korun. Cílem je rozjezd projektu na čistší rozvoz balíků.

Bude zachytávat i mikroplasty kvůli výzkumu

Firma už postavila malý prototyp, jehož první fotky a záběry také poslala redakci SZ Byznys. Trup by měl být vyrobený na 3D tiskárně z udržitelných materiálů. V čele ponorka skrývá kamery, senzory i sonar sloužící pro autonomní provoz. Po bocích má rovněž drobné filtry k zachytávání mikroplastů, které bude ponorka sbírat pro vědce ke zkoumání zároveň s rozvozem balíků až 50 metrů pod hladinou.

+11

Plout má samořiditelná ponorka rychlostí 20 uzlů, tedy 37 kilometrů za hodinu, a to na vzdálenost až 500 kilometrů. První trasa se plánuje mezi irským Belfastem a skotským Glasgow. V budoucnu by měla doručovat zásilky ve vodách, které jsou příliš mělké pro kontejnerové lodě.

Nemá být konkurencí pro kontejnery. Co bude převážet?

Zakladatel a šéf start-upu Dhruv Boruah pro zpravodajský server BBC uvedl, že ponorka nemá za cíl být konkurencí pro kontejnerovou přepravu, ale chce se soustředit na „krátké a náhlé“ cesty.

A jaký druh nákladu budou přepravovat? „To budeme zjišťovat v nadcházejících měsících. Ale myslím, že skvělý kandidát by na to byla whisky,“ reagoval Boruah na otázku ohledně typu balíků k doručování.

V úvodu by mohla ponorka ušetřit asi 27 tun oxidu uhlíku za rok, odhaduje start-up. Oceanways i britská vláda ale doufají ve stavbu celé flotily, která by mohla emise námořní dopravy snížit už o 300 milionů tun CO2 ročně, což odpovídá provozu skoro 60 milionů osobních aut.

Spojené království chce docílit nulových emisí skleníkových plynů do roku 2050. Ostrovy jsou ale značně závislé i na lodní dopravě. Ta ale ze 30 miliard tun oxidu uhličitého ročně vypouštěného do ovzduší tvoří tři procenta, tedy asi 900 milionů tun.

Proto také britská vláda na podporu ekologičtější námořní dopravy zřídila nový fond, ze kterého tento týden uvolnila 23 milionů liber, tedy asi 680 milionů korun, které ve výběrovém řízení rozdělila mezi 55 firem. Oceanways byla jednou z nich. Toto jakési „úvodní kolo financování“ má prý hlavně ukázat, kolik společností a start-upů se zájmem klimatickou krizi řešit existuje a s jakými inovačními technologiemi jsou schopny přijít.

Doporučované