Hlavní obsah

Z britské vlády unikl plán na náhražku irské pojistky. Chce celnice dál od hranic, na britské i irské straně

Foto: Wikimedia Commons/ChiralJon

Za současných podmínek by se měl brexit uskutečnit 31. října.

Nové kontrolní stanice by fungovaly vždy přibližně 8 až 16 kilometrů na sever nebo na jih od současné hranice. Downing Street se ale od návrhu, který unikl do médií, distancovala. Není tak jasné, s jakou podobou irské pojistky chce Boris Johnson v Bruselu vyrukovat.

Článek

Jednatřicátý říjen, doposud smluvený termín odchodu Velké Británie z Evropské unie, se blíží. Hlavní nedořešenou záležitostí zůstává takzvaná irská pojistka, která by měla zabránit celním kontrolám na hranici Severního Irska a Irské republiky. Takové řešení alespoň navrhuje Evropská unie.

Britský premiér Boris Johnson ale takovou tezi odmítá, podle něj potlačuje základní principy brexitu. Spojené království by v takovém případě zůstalo příliš navázané na evropskou bezcelní zónu.

V posledních týdnech se tak Johnson snaží vypracovat alternativu irské pojistky, kterou by Brusel byl ochoten stvrdit. Nová varianta unikla do médií na začátku týdne. Zatím jen v podobě neoficiálního dokumentu, ke kterému se mohou zainteresované strany vyjádřit. Informoval o tom web britského deníku The Guardian.

Zdánlivě mimoděk tak Británie splnila ultimátum finského premiéra Anttiho Rinneho, který po Johnsonovi požadoval, aby do 30. září vypracoval jasnější podobu dohody. V opačném případě byl Rinne ve spolupráci s Emmanuelem Macronem odhodlán jakýkoli brexit s dohodou zablokovat.

Online sledování přepravců

Nový plán obsahuje myšlenku vybudovat separátní kontrolní stanice jak na britské, tak na irské straně, a to vždy přibližně 8 až 16 kilometrů na jih a na sever od současné hraniční linie.

Podle odpůrců návrhů by se tak de facto zřídily klasické celnice, které fungovaly před zavedením jednotného unijního trhu, jen by nezasahovaly do prostoru současné hranice. Řidiči, kteří převážejí zboží, by si mohli zvolit ze dvou možností. Buď předloží své doklady až na stanici, nebo budou sledováni pomocí GPS, a kontroloři tak budou o jejich pozici a typu převáženého zboží vědět předem. Takové podmínky by irská vláda s velkou pravděpodobností neakceptovala.

Spojené království ale výše popsaný výklad nového opatření odmítá. „Nic z toho, co navrhujeme, nezahrnuje kontroly na hranicích,“ řekl pro britský The Guardian mluvčí Downing Street. Vládní zdroj pro deník informoval, že diskutovaný návrh se sice týká kontrol zboží, ale přepravce bude údajně kontrolován jen na začátku nebo na konci cesty, nikoli na hranicích nebo v jejich blízkosti. Fyzické kontroly a inspekce v okolí hranic budou nutné jen v ojedinělých případech.

Názorový odpor

Irský ministr zahraničí Simon Coveney návrh zavrhl a nadále žádá od Spojeného království seriózní vyrovnání. A bouřili se i další irští politici.

„Je úplně jedno, jestli je to jednu, pět nebo deset mil daleko. Samotná přítomnost fyzických kontrol vytvoří ekonomické a bezpečnostní problémy, které jsou nepřijatelné,“ řekl pro The Guardian předseda irské politické strany SDLP Colum Eastwood.

Proti návrhu se postavil také stínový ministr pro brexit Keir Starmer. „Taková opatření by uvalila na obchodování obrovskou administrativní zátěž a vyžadovala by technologie, které nejsou k dispozici,“ řekl.

Vzhledem k probíhajícímu výročnímu sjezdu Konzervativní strany, které Johnson předsedá, je možné, že návrh se ještě dočká nějakých úprav. Finální podobu chce britský premiér předložit do týdne Bruselu.

Téma brexitu bude rezonovat také na blížícím se summitu Evropské rady, který v Belgii proběhne 17. října. Na podobě brexitu se státníci musí shodnout jednomyslně. Stačí tak jediný hlas proti a nemusí projít žádná dohoda ani žádost o další odklad brexitu.

Související témata:

Doporučované