Hlavní obsah

Británie nasadí proti uhlíku nejlehčí prvek vesmíru. Vědci už varují

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto.

Vláda Borise Johnsona chce přesedlat z plynu na vodík. Důvodem je snižování emisí a přiblížení se k uhlíkové neutralitě. Podle britského ministra jde o klíčový posun, odborníci si však nejsou jistí – není totiž vodík jako vodík.

Článek

Velká Británie minulý týden oznámila, že se hodlá zaměřit na vodík a jeho potenciál při snižování emisí. Tamní ministr pro podnikání a energetiku Kwasi Kwarteng uvedl, že vláda chce uvolnit až čtyři miliardy liber na podporu produkce vodíku.

Spojené království počítá s kombinací „zeleného“ a „modrého“ vodíku. Podle vládní analýzy by však modrý vodík mohl do roku 2050 vytvořit až osm milionů tun emisí uhlíku ročně. Čísla tedy naznačují, že by použití modrého vodíku, jež se vyrábí z fosilních paliv, vyprodukovalo stejné emise jako více než milion benzinových aut, uvádí web The Guardian.

Produkce modrého vodíku je závislá na plynu

Britská vláda plánuje upustit od plynu především v továrnách a rafinériích. Hodlá rovněž testovat vytápění bytů a ministr Kwarteng tvrdí, že je přechod na vodík pro dekarbonizaci klíčový.

Modrý vodík se však nezamlouvá jak ekologickým skupinám, tak dnes už bývalému předsedovi britské asociace Hydrogen & Fuel Cell Association (UK HFCA). Chris Jackson ze své funkce odstoupil v reakci na rozhodnutí vlády o „dvojím přístupu“ k vodíku.

„Věřím, že bych zradil budoucí generace, kdybych mlčel o tom, že modrý vodík je přinejlepším drahé rozptýlení. V nejhorším případě by šlo o zablokování dalšího využívání fosilních paliv. S modrým vodíkem se nám nepodaří splnit cíle v oblasti dekarbonizace,“ uvedl Jackson pro server H2 View. Dodal, že nejde o „zelenou“ cestu, což podle něj potvrzuje řada studií.

Modrý vodík se získává z fosilního plynu. Proces výroby vyžaduje technologii, která zachytí uhlík a „uvězní“ ho pod zemí. V současné době ale metoda nezachytí až 15 procent emisí. Ty se navíc uvolňují také při těžbě fosilního plynu z ropných a plynových polí.

Uvolnění až osmi milionů tun do atmosféry

Použití výhradně modrého vodíku místo fosilního plynu by vedlo k tomu, že od konce 20. let bude každoročně vyprodukováno mezi šesti až osmi miliony tun emisí oxidu uhličitého, což by odpovídalo tomu, že do roku 2050 bude každý rok jezdit po silnicích v průměru o 1,5 milionu více automobilů na fosilní paliva.

Pokud by vláda použila zelený vodík s nulovou uhlíkovou bilancí k pokrytí třetiny očekávané britské poptávky po vodíku, modrý vodík by vytvořil stejné emise jako přibližně jeden milion aut jezdících po britských silnicích každý rok.

Tři barvy vodíku

  • Šedý vodík se získává z fosilního plynu. Emise CO2 nejsou zachycovány a proudí přímo do atmosféry.
  • Modrý vodík je „zelenější“ variantou toho šedého. Původ je stejný, ale v tomto případě se emise zachycují a „uskladňují“ pod zemským povrchem. V současné době však existuje jisté procento emisí, které se i tak dostanou do atmosféry.
  • Zelený vodík vzniká za pomoci obnovitelných zdrojů. Při výrobě nedochází k uvolnění skleníkových plynů. Největším limitem tohoto typu vodíku je jeho vysoká cena.

Výše zmíněné údaje vyplývají z informací serveru The Guardian, který vycházel z analýzy skupiny Friends of the Earth Scotland. Zpráva stojí na vládních datech zveřejněných minulý týden ve zprávě o budoucnosti britské vodíkové ekonomiky.

Richard Dixon, ředitel Friends of the Earth Scotland, uvedl, že vládní podpora pro velké ropné společnosti, které stojí za plány na projekty modrého vodíku, by jim umožnila „prodloužit výrobu fosilních paliv na neurčito.“

Zelený vodík se prodraží

Mluvčí ministerstva pro podnikání, energetiku a průmyslovou strategii, který analýzu přezkoumal, uvedl, že investice do zeleného i modrého vodíku umožní nastartovat celé odvětví od nuly, což vytvoří desítky tisíc pracovních míst a otevře příležitosti pro soukromé investice.

Ministr Kwarteng minulý týden poznamenal, že spoléhat se pouze na zelený vodík by bylo dvakrát tak drahé a celkově náročnější.

Modrý vodík není úžasné řešení.
David Joffe, představitel Výboru pro změnu klimatu

David Joffe, představitel Výboru pro změnu klimatu, ale varoval, že vláda musí začít omezovat podíl vodíku vyráběného z fosilních paliv ve prospěch zeleného vodíku do konce 30. let, aby splnila své právně závazné klimatické cíle. „Modrý vodík není úžasné řešení, proto máme výhrady,“ řekl pro Guardian.

Joffe však uvedl, že modrý vodík je z krátkodobého hlediska důležitý. „Zatímco si Spojené království připravuje půdu pro zelený vodík, je ten modrý klíčový pro omezení emisí milionů tun skleníkových plynů do atmosféry v zásadní dekádě.“

Doporučované