Článek
Opatření, která mají pomoci zlepšit kvalitu vzduchu přichází další a další země a metropole.
Například Paříž, která zakazuje vjezd do centra města naftovým vozidlům vyrobeným před rokem 1997. A jak ukazuje video v úvodu, řidiči se musí připravit na mnoho dalších zákazů a omezení i v jiných částech světa.
Nejnověji proti klasickým automobilům vytáhla Velká Británie, země s velmi silnou tradicí v automobilové výrobě i motoristickém sportu. Do roku 2040 míní zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. Regulace se však dotkne i hybridních aut, tedy vozů s kombinací spalovacího a elektrického motoru.
Její vláda se rozhodla vynutit přechod k ekologickým - zejména plně elektrickým automobilům - systémem nových nařízení. Už od roku 2020 budou moci tamní úřady vydávat přísná omezení a vymáhat poplatky od nejvíce znečišťujících naftových vozidel. Zároveň začne regulace dopravy platit v nejkritičtějších oblastech - na 81 větších silnicích v 17 městech (z nichž 48 se nachází v Londýně), kde současné znečištění ohrožuje veřejné zdraví.
Do roku 2020 se britské úřady budou snažit emise snížit různými opatřeními. Mezi ně patří ekologické dovybavení naftových a benzinových vozidel, dopravní regulace na silnicích, odstranění retardérů nebo přeprogramování semaforů. Ministři na první fázi projektu poskytnou 255 milionů liber, tedy asi sedm a půl miliardy korun. Celkově by nové změny měly Británii vyjít asi na tři milardy liber, v přepočtu na 87 miliard korun.
Na podzim by se měla vláda sejít také ke konzultaci o novém systému šrotovného u vozidel.
Počet naftových vozidel na britských silnicích vzrostl z tří milionů v roce 2000 na více než deset milionů. Boom podpořila labouristická vláda, když snížila daně z pohonných hmot na dieselové automobily, které byly díky emisním normám dlouho považovány za ekologičtější. Po aférách s falšováním emisí však experti otočili a varují, že současná koncentrace naftových aut zvyšuje riziko mrtvice, infarktu a astmatických záchvatů.