Hlavní obsah

Británie chce vracet migranty z moře do Francie. Protiprávní, oponuje Paříž

Foto: Profimedia.cz

Migranti po překonání Lamanšského průlivu přijíždějí do přístavu Dover na lodi pohraniční stráže (ilustrační snímek).

Příslušníci britské pohraniční stráže se chystají vracet zpátky do Francie lodě s migranty cestující přes Lamanšský průliv. Francie se proti tomuto nápadu zřejmě postaví.

Článek

Článek si také můžete pustit v audioverzi.

V posledních měsících se přes Lamanšský průliv vydává stále více migrantů – tento týden se přes něj na lodích přeplavilo již více než 1 500 lidí. Nově schválenou taktiku, jejíž součástí bude vracení lodí s migranty do Francie, ale pohraniční stráž zřejmě bude využívat pouze v omezeném rozsahu – ministryně vnitra Priti Patelová její využití v jednotlivých případech bude schvalovat osobně.

Francie se však pravděpodobně postaví proti, protože myšlenku považuje za nebezpečnou. Francouzský ministr vnitra Gérald Darmanin uvedl, že „ochrana lidských životů na moři má přednost“.

Lamanšský průliv je jednou z nejnebezpečnějších a nejrušnějších námořních cest na světě. Mnoho migrantů pochází z nejchudších a nejchaotičtějších částí světa a mnozí z nich žádají o azyl, jakmile je britské úřady zachytí, píše BBC.

Tým pohraniční stráže se na zahájení této operace již několik měsíců připravuje. Má se za to, že závěrečný nácvik může proběhnout během několika dní, závisí to ale na počasí. Vládní právníci tvrdí, že vracení lodí zpět by bylo za omezených a specifických okolností legální. Konkrétně ovšem neuvedli, jaké důvody to budou.

Tato taktika dosud nebyla použita v Lamanšském průlivu, ve Středozemním moři ovšem ano, uvedla Unie imigračních služeb (ISU), která zastupuje pracovníky pohraniční, imigrační a celní správy. Francie však před tímto krokem varovala. Tvrdí, že je to v rozporu s mezinárodním námořním právem, podle něhož musí být lidé, kterým na moři hrozí ztráta života, zachráněni.

Lucy Moretonová z ISU uvedla, že by byla „velmi překvapena“, kdyby se tato taktika nakonec vůbec začala používat. „Pochopitelně je kolem toho spousta omezení a nelze to dělat s plavidlem, které je jakkoli zranitelné,“ řekla Moretonová.

„Ale co je důležitější, potřebujete k tomu také souhlas Francouzů. Jakmile plavidlo otočíte zpět směrem k Francii, musí ho Francouzi zachytit a zachránit. Zatím se zdá, že Francouzi se do toho prostě nezapojí,“ dodala Moretonová.

Patelová se ve středu setkala se svým francouzským protějškem, ministrem vnitra Géraldem Darmaninem, aby o migrační krizi pohovořili. Na žádných nových opatřeních se ale strany nedohodly.

„Dala jsem jasně najevo, že zastavení ilegálních přechodů hranic je pro britský lid absolutní prioritou,“ uvedla na Twitteru Patelová s tím, že jednání byla konstruktivní. V dopise adresovaném Patelové před jejich setkáním však Darmanin uvedl, že vracení migrantů do Francie „by mohlo mít negativní dopad na spolupráci zemí“.

„Ochrana lidských životů na moři má přednost před úvahami o státní příslušnosti, statusu a migrační politice, a to z důvodu přísného dodržování mezinárodního námořního práva upravujícího pátrání a záchranu na moři,“ uvedl Darmanin.

V červenci uzavřely Spojené království a Francie dohodu, aby se pokusily snížit počet migrantů překračujících hranice. Spojené království slíbilo zaplatit Francii 54,2 milionu liber (1,6 miliardy Kč) za dodatečná opatření, jako je zdvojnásobení počtu pobřežních hlídek. Tento týden Patelová pohrozila, že v případě, že se Francie s hlídáním pobřeží nepolepší, Londýn peníze navíc nezaplatí.

Poslanec za Calais Pierre-Henri Dumont řekl, že přeplouvání malých lodí nemůže zastavit nic, a poukázal na velikost francouzského pobřeží. „Faktem je, že máme 300 až 400 kilometrů pobřeží, které musíme každý den a noc monitorovat. Je zcela nemožné mít policisty na každých 100 metrech,“ uvedl Dumont.

V letošním roce se na cestu přes Lamanšský průliv vydalo již více než 12 600 migrantů. Charitativní organizace vyzvaly ministerstvo vnitra, aby k žadatelům o azyl zaujalo „humánnější a zodpovědnější přístup“.

Organizace Amnesty International UK uvedla, že lidé mají na žádost o azyl ve Spojeném království právo. Nebezpečné cesty podle Amnesty „podnikají jen proto, že jim nejsou k dispozici žádné bezpečné alternativy“. Ministerstvo vnitra uvedlo, že nadále vyhodnocuje a testuje řadu bezpečných a legálních možností, jak zabránit malým lodím v cestě přes průliv.

Související témata:

Doporučované