Hlavní obsah

Boom pokračuje. Na obytné vozy se čeká dva roky, skoro stejně i na renovace

Foto: Andrey Armyagov, Shutterstock.com

Záliba v cestování obytným autem v Česku sílí i po covidu.

Nadšení pro ježdění karavanem mezi Čechy dále roste. Výrobci nestíhají vyrábět, prodejci mají plné pořadníky a půjčovny hlásí nápor. Nestíhají ani čalouníci zaměstnaní přestavbami a posiluje i prodej vybavení, zjistily SZ Byznys.

Článek

Zápal pro brázdění světa obytným autem neutuchá ani po covidu. Ti, co objevili nový styl života v průběhu karantény v loňském roce, se jím pochlubili svým známým a počet fanoušků obytňáků tak roste.

Na doporučení známých si letos poprvé vypůjčil obytný vůz například Jakub z Olomouce. Se ženou a dvěma dětmi chtěl vyrazit za dva týdny, tak si sedl k počítači a hledal půjčovnu. Měl štěstí, protože většina aut byla zarezervovaná na měsíc a půl dopředu, ale zrovna se jedno uvolnilo, tak ho hned objednal.

„Měli jsme cíl – turnaj v koňském pólu. Jet na něj obytňákem bylo super, protože tam bývá problém s ubytováním. Děti byly nadšené, a tak jsme se přidali k těm, co to nadchlo, a doporučujeme to dál. Do zahraničí bychom se však odvážili, až budou děti větší, zatím plánujeme další prodloužený víkend po Česku. Kupovat si ale karavan nebudeme, to je příliš drahý špás,“ říká otec dětí z prvního stupně základní školy.

Foto: Archiv Seznam Zpráv

Zaparkovat karavanem jde třeba na turnaji koňského póla, na který se vydal pan Jakub s rodinou.

Půjčovné s palivem na den vyjde zhruba na čtyři tisíce korun.
Jakub

Kdo by si však podle něj myslel, že jízda obytňákem je levná záležitost a pořídí si díky ní lacinou dovolenou, tak na to může zapomenout. „Půjčovné s palivem na den vyjde zhruba na čtyři tisíce korun. Nespočívá to v šetření, spíš v jiném životním stylu,“ upozorňuje pan Jakub.

Že karavanový boom pokračuje, potvrzuje Klára Hájek Velinská z Asociace kempování a karavaningu. Letos se podle ní dále výrazně zvýšily prodeje obytných aut i přívěsů.

„Kupovali si je hlavně ti, kteří mají již s ježděním zkušenosti. Byznys půjčoven se však proměnil. Zatímco dříve si zkušení karavanisté půjčovali auta na několik týdnů, letos se do půjčoven nahrnulo mnoho nováčků bez jakýchkoliv zkušeností, kteří jezdí na mnohem kratší pobyty po Čechách. Půjčovny to tak mají složité, mají mnohem víc práce se zaučováním zákazníků a rostou jim fixní náklady na úklid a údržbu vozů,“ říká Velinská.

Jedna z největších půjčoven v Česku, AutoPartner PLUS, tento trend potvrzuje. Zatímco loni firma evidovala přes 660 pronájmů, letos je to jen do září přes 800 pronájmů a sezona dál pokračuje. „Tržby se nám sice zvýšily, ale zvedly se i náklady. Mnoho stálých zájemců si auto pořídilo a máme mnoho nováčků. Klientela se tak rozšiřuje, což je pozitivní, ale je náročné je zaučit a o pětinu se navíc zkrátila průměrná doba nájmu,“ říká Daniel Havelka z AutoPartner PLUS.

Půjčovna má nyní ve flotile 67 vozů a každý rok ji obměňuje a starší vozy prodává. Zájem o ně je veliký a několikrát překonává nabídku. Ale ani zákazníky, kteří si kupují nová auta, uspokojit nelze. Výrobci totiž dosahují svých limitů.

Na nové auto se dříve čekalo šest až devět měsíců, dnes jsou čekací lhůty dvouleté až tříleté.
Daniel Havelka, AutoPartner PLUS

„Chybí jim potřebné komponenty a potýkají se s omezením produkce. Nabídka se tak snižuje, zatímco poptávka stoupá. Na nové auto se dříve čekalo šest až devět měsíců, dnes jsou čekací lhůty dvouleté až tříleté,“ popisuje Havelka. Při dodací lhůtě vyšší než dva roky se však podle něj poptávka zastavuje, protože jen málo lidí je ochotno tak dlouho na dodání nového auta čekat.

Do půjčování aut se před dvěma lety pustil v menším objemu také Petr Sedlák, který do té doby 10 let sám jezdil s obytňákem. I on si byznys pochvaluje. „Odkoupil jsme šest aut a půjčuji je. Zájem stále roste. Máme mnoho stálých i nových zákazníků. Často to chodí tak, že nejprve přijdou tatínkové s dětmi a teprve později se přidají maminky. Když nebyla možnost ubytování v hotelech, jezdily maminky rovnou,“ popisuje své zkušenosti majitel Vanforrent.

Výhodou přetlaku poptávky nad nabídkou je podle něj to, že ustaly jakékoliv diskuse o slevách za nájem auta. Lidé si podle Sedláka nejvíce půjčují karavany na léto, avšak zájem mají i o zimní termíny a na letošní Vánoce a Silvestr jsou už auta zarezervovaná. Majitel půjčovny si navíc loni založil společnost, která servisuje a prodává náklaďáky značky Adria. „Byznys nám to neuvěřitelně nakoplo. To, co jsme si plánovali prodat za tři roky, jsme prodali za první sezonu,“ říká Sedlák.

Desítky zákazníků už mají zaplacené zálohy na nová auta, která přijedou příští léto, a nechávají si dovybavovat starší karavany tak, aby byli více nezávislí. „Lidé chtějí kvalitní baterie, solární systémy, kvalitní připojení na internet a investují také do zabezpečení,“ dodává majitel Vanforrent.

Růst zájmu o dovybavování či přestavby aut potvrzuje také Klára Hájek Velinská z Asociace kempování a karavaningu, podle které se do vlastních přestaveb začali v lockdownech pouštět také samotní karavanisté. Převládají však ti, co si přestavbu zaplatí. Dlouholeté zkušenosti s přestavováním aut má například David Krs.

Chtěla jsem si nechat opravit židle. V čalounictví mi řekli, že jsou na rok a půl vytíženi přestavbami do obytných aut a že musím počkat.
Obyvatelka Libereckého kraje

„Přestavujeme auta na klíč. Naši zákazníci jsou většinou náročnější klienti, kteří se většinou o karavany do hloubky zajímají a vědí přesně, co chtějí, včetně detailů, jako jsou úchytky v interiéru. Můžeme přestavit starou dodávku, ale ideální je, když to děláme celé i s dovozem auta. Zakázky rostou, máme práci na rok a půl dopředu, proto plánujeme v Plzni rozšíření, říká majitel RV Evolution.

Přestavby si podle něj objednávají muži i ženy. „Techniku objednávají především chlapi, ženy řeší estetiku a barvu a to, aby bylo v autě teplo. Oba navzájem si do toho ale mluví,“ popisuje své zkušenosti Krs.

Na přestavby je navázán také byznys čalouníků, a to tak, že se čalouníci nestíhají věnovat standardním zakázkám. „Chtěla jsem si nechat opravit židle, a když jsem se dovolala do čalounictví, tak mi řekli, že jsou na rok a půl vytíženi přestavbami do obytných aut a že musím počkat,“ říká Eva z Libereckého kraje.

Cech čalouníků nápor zakázek potvrzuje. „Ano, část čalouníků je vytížena čalouněním karavanů, ať nových, nebo rekonstrukcí celého čalounění. Je to náročná činnost. V celém procesu přestavby je nutno dbát na bezpečnost. Materiály musí být těžce zápalné (nehořlavé, pozn. red.) a samozhášivé. Po přestavbě musí jít karavan na technickou zkoušku,“ přibližuje cechmistrová a soudní znalkyně Helena Prokopová za Cech čalouníků a dekoratérů a truhlářů.

Vedle přestaveb, půjčoven a prodejů obytných aut roste také zájem o karavanové vybavení. „V kategorii ‚Příslušenství ke karavanům‘ pozorujeme dlouhodobý nárůst zájmu uživatelů o produkty, které do ní spadají. V posledních zhruba třech měsících je vidět, že její návštěvnost vzrostla v meziročním srovnání o 122 procent. Zájem o kempinkový nábytek se zvýšil dokonce o 129 procent,“ říká Kristýna Hořovská, PR specialistka nákupního rádce a srovnávače cen Zboží.cz.

Doporučované