Článek
Kateřina Kadlecová, tehdy ještě Kolářová, si v roce 1993 ze studií v USA přivezla postřeh, že právě vířivky jsou za oceánem mimořádně oblíbené. V Evropě ale byly tou dobou prakticky neznámé. Vycházela přitom i ze své zkušenosti vrcholové tenistky. Jak říká, rehabilitace či regenerace po sportovní zátěži se tehdy moc neřešila.
Petr Kolář, otec a trenér Kateřiny, si prý tehdy uvědomil, že právě „spáčka“ by mohla být cestou – nejen pro sportovce. O dva roky později založil rodinný byznys. Dnes je firma lídrem tuzemského trhu a jedním ze tří v Evropě.
„Co se týče výsledků firmy, tak z toho mám radost. Za devět let jsme vyrostli z obratu sto milionů na 217 milionů. Loni jsme měli rekord, což bylo velice euforické, a už teď víme, že ho zase dramaticky překonáme,“ říká pro Ženský byznys Seznam Zpráv spolumajitelka a generální ředitelka firmy USSPA Kateřina Kadlecová.
Dvojnásobný růst brzdí jen potíže s dodávkami dílů
Firma z Dolní Dobrouče loni rostla meziročně o třicet procent a letos opět bude. Potenciál vyrůst v tomto roce dvojnásobně s ohledem na rychlý růst obchodu a mířit dokonce na obrat 300 milionů korun ale brzdí neutěšená situace v dodavatelských řetězcích a zablokovaný trh práce.
USSPA
- Vznikla na místě textilky Hedva v Dolní Dobrouči na Orlickoústecku, kde pracoval jako ředitel dědeček generální ředitelky USSPA. Babička a maminka tam navrhovaly látku na deštníky.
- Rodinná firma USSPA, přední český výrobce vířivek a termálních bazénů swim spa, vznikla v roce 1995.
- Prostřednictvím distributorů působí ve dvaceti zemích Evropy, ve Španělsku má pak svou dceřinou společnost.
- V roce 2020 měla rekordní obrat 217 milionů korun.
- Získala řadu prestižních designérských ocenění, jako je německý Red Dot Design Award nebo americký Good Design. Je také držitelkou certifikátu Czech Made a ocenění Superbrands Award.
Kapacitu výroby sice zvětšili a nakoupili nové technologie, přijali i nové lidi. Vše se však podle Kateřiny Kadlecové zadrhlo na špatně fungujících dodávkách materiálu. Obrat podle ní bude kvůli tomu nakonec o několik desítek milionů nižší.
„Začaly chybět trysky a komponenty vůbec, byl problém i s dodávkami akrylátů, ze kterých se skořepiny tvarují. Nebylo jak je dopravit z Ameriky, protože nebyly volné kontejnery. Zaznamenali jsme i výpadky u lokálních materiálů typu dřevo či hliník,“ popisuje, jak to vypadá v denní praxi.
Teď jsme jako na barikádě. Bojuje se o věci, které byly samozřejmé.
„Teď jsme jako na barikádě. Bojuje se o věci, které byly samozřejmé. Zřejmě nám to pročistí naše dodavatele. Stává se, že vás nechají žít v tom, že nasmlouvané dodávky budou, a až v den, kdy mají přijít, se dozvíte, že je pro vás vlastně ještě ani nevyrobili,“ stěžuje si spolumajitelka firmy vyrábějící luxusní vířivky.
A popisuje, jak si v těžké době pomáhají. Když chybí zásadní díl, poslouží jim jeden ze čtyř showroomů v zemi. „To je pro nás teď zásobárna dílů, holt se musí vzít chybějící díl i tam, takže je to tam teď trochu dírkované,“ směje se žena, která firmu dostala od svého otce přesně v den oslavy jeho šedesátin.
Přistavět továrnu
Do pěti let investují další desítky milionů do technologií a strojů. Navíc se poohlíží po pozemku, kde by přistavěli továrnu na zelené louce.
Potřebujeme dramaticky zvětšit výrobní prostory. Rádi bychom postavili novou fabriku.
„Potřebujeme dramaticky zvětšit výrobní prostory, už jsme v tomto ohledu letos udělali velké kroky, zvětšili jsme výrobní prostory i nové administrativní zázemí,“ vypráví v týden nové kanceláři pro Seznam Zprávy šéfka a spolumajitelka firmy USSPA.
„Rádi bychom postavili novou fabriku. Jsme však v centru vesnice, kde jsou zásadní prostorové limity, takže jsme hledali pozemek, ale není to jednoduché v této oblasti,“ vypráví pro Ženský byznys.
Zacíleno na Španěly
Větší výrobní prostory potřebují i proto, že ještě posílí export. Kromě toho, že zrychlují na českém trhu, na němž jsou dlouhodobě lídry, rostou výrazně v zahraničí. Už teď jde do jiných zemí polovina produkce a podíl se má zvětšovat.
V současné době exportují na dvacítku trhů přes dealery. Jedinou zemí, kde mají vlastní firmu, je Španělsko. Před nástupem covidu s ním měli velké plány, které teď obnovují – projekt na reorganizaci tamní dceřiné firmy.
„Už měsíc tady zaučujeme nového country manažera pro Španělsko a celý ten projekt by se měl znovu oživit, na to se moc těšíme. Slibně se nám rozvíjejí také zakázky ve Skandinávii. Prestižním trhem je Švýcarsko, kde se nám daří, a také například Slovensko a Rakousko, kde máme nového partnera,“ vyjmenovává trhy s největším potenciálem Kateřina Kadlecová.
Ačkoliv nejsou lídrem evropském trhu, patří do první trojky mezi výrobci a na pozici jedničky si myslí. „Nemám ale skleněnou kouli. Mám velké cíle, velké ambice, ale o takových věcech mluvím opatrně. Tahle doba nás poučila, že je fajn mít plány, ale také je potřeba umět z nich rychle uhnout a přizpůsobit se situaci,“ je přesvědčená majitelka firmy ověnčené „designérskými Oscary“.
„Ráda říkám čísla, když už jsme je dokázali. Nerada je házím předem,“ uzavírá spolumajitelka jedné ze tří nejvýznamnějších firem v oboru v Evropě.