Hlavní obsah

Bojujeme jako na barikádě, říká český výrobce vířivek a plánuje novou továrnu

Foto: Seznam Zprávy

USSPA, jednička na trhu ve výrobě luxusních vířivek, má plány na stavbu nové továrny.

Kateřina Kadlecová vede firmu USSPA deset let, výrobu luxusních vířivek jí předal táta. Firmě z Orlických hor se v covidu dařilo, už v říjnu překonala dosavadní rekord celoročních prodejů.

Článek

Kateřina Kadlecová, tehdy ještě Kolářová, si v roce 1993 ze studií v USA přivezla postřeh, že právě vířivky jsou za oceánem mimořádně oblíbené. V Evropě ale byly tou dobou prakticky neznámé. Vycházela přitom i ze své zkušenosti vrcholové tenistky. Jak říká, rehabilitace či regenerace po sportovní zátěži se tehdy moc neřešila.

Petr Kolář, otec a trenér Kateřiny, si prý tehdy uvědomil, že právě „spáčka“ by mohla být cestou – nejen pro sportovce. O dva roky později založil rodinný byznys. Dnes je firma lídrem tuzemského trhu a jedním ze tří v Evropě.

„Co se týče výsledků firmy, tak z toho mám radost. Za devět let jsme vyrostli z obratu sto milionů na 217 milionů. Loni jsme měli rekord, což bylo velice euforické, a už teď víme, že ho zase dramaticky překonáme,“ říká pro Ženský byznys Seznam Zpráv spolumajitelka a generální ředitelka firmy USSPA Kateřina Kadlecová.

Dvojnásobný růst brzdí jen potíže s dodávkami dílů

Firma z Dolní Dobrouče loni rostla meziročně o třicet procent a letos opět bude. Potenciál vyrůst v tomto roce dvojnásobně s ohledem na rychlý růst obchodu a mířit dokonce na obrat 300 milionů korun ale brzdí neutěšená situace v dodavatelských řetězcích a zablokovaný trh práce.

USSPA

  • Vznikla na místě textilky Hedva v Dolní Dobrouči na Orlickoústecku, kde pracoval jako ředitel dědeček generální ředitelky USSPA. Babička a maminka tam navrhovaly látku na deštníky.
  • Rodinná firma USSPA, přední český výrobce vířivek a termálních bazénů swim spa, vznikla v roce 1995.
  • Prostřednictvím distributorů působí ve dvaceti zemích Evropy, ve Španělsku má pak svou dceřinou společnost.
  • V roce 2020 měla rekordní obrat 217 milionů korun.
  • Získala řadu prestižních designérských ocenění, jako je německý Red Dot Design Award nebo americký Good Design. Je také držitelkou certifikátu Czech Made a ocenění Superbrands Award.

Kapacitu výroby sice zvětšili a nakoupili nové technologie, přijali i nové lidi. Vše se však podle Kateřiny Kadlecové zadrhlo na špatně fungujících dodávkách materiálu. Obrat podle ní bude kvůli tomu nakonec o několik desítek milionů nižší.

„Začaly chybět trysky a komponenty vůbec, byl problém i s dodávkami akrylátů, ze kterých se skořepiny tvarují. Nebylo jak je dopravit z Ameriky, protože nebyly volné kontejnery. Zaznamenali jsme i výpadky u lokálních materiálů typu dřevo či hliník,“ popisuje, jak to vypadá v denní praxi.

Teď jsme jako na barikádě. Bojuje se o věci, které byly samozřejmé.
Kateřina Kadlecová, spolumajitelka, USSPA.

„Teď jsme jako na barikádě. Bojuje se o věci, které byly samozřejmé. Zřejmě nám to pročistí naše dodavatele. Stává se, že vás nechají žít v tom, že nasmlouvané dodávky budou, a až v den, kdy mají přijít, se dozvíte, že je pro vás vlastně ještě ani nevyrobili,“ stěžuje si spolumajitelka firmy vyrábějící luxusní vířivky.

A popisuje, jak si v těžké době pomáhají. Když chybí zásadní díl, poslouží jim jeden ze čtyř showroomů v zemi. „To je pro nás teď zásobárna dílů, holt se musí vzít chybějící díl i tam, takže je to tam teď trochu dírkované,“ směje se žena, která firmu dostala od svého otce přesně v den oslavy jeho šedesátin.

Přistavět továrnu

Do pěti let investují další desítky milionů do technologií a strojů. Navíc se poohlíží po pozemku, kde by přistavěli továrnu na zelené louce.

Potřebujeme dramaticky zvětšit výrobní prostory. Rádi bychom postavili novou fabriku.
Kateřina Kadlecová, spolumajitelka, USSPA.

„Potřebujeme dramaticky zvětšit výrobní prostory, už jsme v tomto ohledu letos udělali velké kroky, zvětšili jsme výrobní prostory i nové administrativní zázemí,“ vypráví v týden nové kanceláři pro Seznam Zprávy šéfka a spolumajitelka firmy USSPA.

„Rádi bychom postavili novou fabriku. Jsme však v centru vesnice, kde jsou zásadní prostorové limity, takže jsme hledali pozemek, ale není to jednoduché v této oblasti,“ vypráví pro Ženský byznys.

Zacíleno na Španěly

Větší výrobní prostory potřebují i proto, že ještě posílí export. Kromě toho, že zrychlují na českém trhu, na němž jsou dlouhodobě lídry, rostou výrazně v zahraničí. Už teď jde do jiných zemí polovina produkce a podíl se má zvětšovat.

V současné době exportují na dvacítku trhů přes dealery.  Jedinou zemí, kde mají vlastní firmu, je Španělsko. Před nástupem covidu s ním měli velké plány, které teď obnovují – projekt na reorganizaci tamní dceřiné firmy.

„Už měsíc tady zaučujeme nového country manažera pro Španělsko a celý ten projekt by se měl znovu oživit, na to se moc těšíme. Slibně se nám rozvíjejí také zakázky ve Skandinávii. Prestižním trhem je Švýcarsko, kde se nám daří, a také například Slovensko a Rakousko, kde máme nového partnera,“ vyjmenovává trhy s největším potenciálem Kateřina Kadlecová.

Ačkoliv nejsou lídrem evropském trhu, patří do první trojky mezi výrobci a na pozici jedničky si myslí. „Nemám ale skleněnou kouli. Mám velké cíle, velké ambice, ale o takových věcech mluvím opatrně. Tahle doba nás poučila, že je fajn mít plány, ale také je potřeba umět z nich rychle uhnout a přizpůsobit se situaci,“ je přesvědčená majitelka firmy ověnčené „designérskými Oscary“.

„Ráda říkám čísla, když už jsme je dokázali. Nerada je házím předem,“ uzavírá spolumajitelka jedné ze tří nejvýznamnějších firem v oboru v Evropě.

Doporučované