Článek
V době vypuknutí pandemie na konci března informovala analytická společnost OAG Aviation Worldwide, že ve srovnání s polovinou ledna fungují letecké společnosti na polovině svých kapacit. Aerolinky byly nuceny snížit počet svých sedadel o několik desítek milionů.
Osm milionů míst
Nyní mají letecké společnosti pravděpodobně to nejhorší za sebou. Rozvolnění cestování a postupný návrat k normálu pro ně ale znamená boj o každého cestujícího. Při pohledu na nastavení cenových tarifů na jednotlivých trasách je s podivem, za jak malou částku se dá letecky přepravit. Vysvětlení je jednoduché: aerolinky potřebují zákazníky.
Analytik OAG John Grant zveřejnil, že letecké společnosti tento týden přidaly nejvyšší počet míst od začátku vypuknutí pandemie koronaviru – přes osm milionů, což je ve srovnání s minulým týdnem nárůst o více než pětinu. Očekávají tedy, že poptávka ze strany cestovatelů vyletí nahoru.
Kapacitu zvýšila zejména nízkonákladová IndiGo, největší letecká společnost v Indii, a Ryanair Holdings, největší skupina leteckých společností v Evropě, jež ročně přepraví přes 150 milionů cestujících. Nejvíce sedadel tedy zaznamenala Indie a Evropa.
Naděje leteckého průmyslu
„Nástup července a letní sezony konečně přinesl leteckému průmyslu naději,“ napsal Grant na svém blogu. „Diskuse o turistických koridorech z Velké Británie vedly přes víkend k nárůstu rezervací,“ dodal. Upozornil však, že existuje velké riziko jejich rušení.
Podle analytika je celkový plánovaný počet míst na 41 procentech oproti loňskému roku. Například Čína, která se již nějakou dobu z dopadů koronakrize vzpamatovává, přidala téměř milion sedadel a její domácí kapacita je ve srovnání s obdobím před pandemií na 86 procentech.
Dopady koronakrize na letecký průmysl lze vidět z údajů letového radaru Flightradar24: