Článek
Dodavatelé poslední instance narazili na další problém s končícím alternativním dodavatelem energií Bohemia Energy. Od regionálního distributora energie, který má databázi kontaktů na zákazníky od končící společnosti, nyní získávají kontakty na poškozené zákazníky.
Otázkou však je, zda končící dodavatel kontakty aktualizoval. „Od distributora má dodavatel poslední instance kontakty na všechna odběrná místa, kam Bohemia Energy a další distributoři dodávali, ale nemusí být úplně vždy aktualizované například jméno zákazníka, který tam bydlí, nebo jeho kontaktní údaje,“ uvedl mluvčí společnosti ČEZ Roman Gazdík.
„Jsou tam špatné elektronické kontakty, chybně zadané adresy nebo jiné jméno v případě, že někdo pronajímá byt,“ popisuje mluvčí Energetického regulačního úřadu (ERÚ) Michal Kebort.
Podle mluvčí Bohemia Energy Hany Novotné by už všechny společnosti od pátku měly mít aktualizované údaje o všech zákaznících. „My jsme jim v tomto maximálně vyšli vstříc a informace od nás už dostali,“ říká Novotná.
Společnosti aktuálně rozesílají dopisy na adresy, které jim poskytl distributor. Kvůli zastaralým informacím o některých odběratelích jim však nemusí dojít včas.
„Ne o všech zákaznících máme dostatečně kvalitní data, abychom si byli jistí, že ten dopis dostanou na správnou adresu,“ uvedl v rozhovoru pro SZ Byznys místopředseda představenstva společnosti E.ON Energie Jan Zápotočný.
Na distribučních místech po padlé společnosti však nehrozí zastavení dodávek energií, protože jejich přechod pod dodavatele poslední instance probíhá automaticky. „Dodávky jim neskončí, ale je to jeden z důvodů, proč jim mohou přijít pozdě informace o cenách a zálohách a proč dostanou později vyrozumění od dodavatele poslední instance,“ vysvětluje Kebort.
Náhradní dodavatelé už situaci řeší. „V tuto chvíli ve spolupráci s ERÚ databázi kontaktů na Bohemia Energy aktualizujeme, aby vše sedělo. Jakmile bude databáze plně aktualizovaná, což je podle našich informací otázkou dní, okamžitě rozešleme novou várku dopisů pro ty zákazníky, kteří v první vlně dopisy neobdrželi,“ ubezpečil klienty Gazdík z ČEZ.
Pokud někomu z dotčených zákazníků dopis do úterý nedorazí, doporučujeme, aby se nám co nejdříve ozval.
Ačkoli dodavatelé informovali zákazníky, že se jim ozvou sami, pro některé se situace otočila. „Stačí, aby nás zákazník kontaktoval na našich webových stránkách, kde je formulář, v němž vyplní své údaje, a pak si může být jistý, že ho budeme kontaktovat,“ popisuje Zápotočný, jak mohou lidé problém s nedoručeným dopisem řešit.
„Zásadnější komplikace jsme se zpracováním údajů zákazníků v režimu dodavatele poslední instance nezaznamenali. Očekáváme, že poslední zákazníci obdrží svůj dopis s instrukcemi v pondělí. Pokud někomu z dotčených zákazníků dopis do úterý nedorazí, doporučujeme, aby se nám co nejdříve ozval,“ říká mluvčí innogy Pavel Grochál.
Společnost Bohemia Energy 13. října ukončila činnost, protože už nedokázala čelit rostoucím cenám energií. Jejích 900 tisíc odběrných míst tak spadlo pod dodavatele poslední instance.