Hlavní obsah

Boeingy z flotily Ryanairu nevzlétnou dřív než v létě, uvedl jeho šéf. Firma snižuje odhad zisku a přepravy

Foto: Redakce Seznam

Ilustrační fotografie.

Šéf irské nízkonákladovky odhaduje, že Ryanair nebude se stroji Boeing 737 Max létat dříve než v příštím létě. Spolu s nejasnostmi kolem brexitu tak společnost snižuje i odhad svého celoročního zisku a počtu přepravených pasažérů. Čistý zisk a tržby firmy za poslední čtvrtletí ale rostly.

Článek

Ryanairu ve druhém finančním čtvrtletí stoupl čistý zisk o osm procent na 910 milionů eur (23,2 miliardy Kč) a překonal odhady. Tržby meziročně stouply o 12 procent na 3,1 miliardy eur.

Za celé první pololetí do konce září činil zisk i přes nárůst počtu přepravených pasažérů celkem 1,15 miliardy eur, a byl tak na podobné úrovni jako ve stejném období loňského roku.

Brexitem a problematickými boeingy k nižším odhadům

Odhad celoročního zisku i počtu přepravených cestujících ale Ryanair podle svého dnešního vyjádření snižuje, a to kvůli nejistotě ohledně odchodu Velké Británie z Evropské unie a problémům s letadly Boeing 737 Max.

Největší evropská nízkonákladová společnost má od Boeingu objednaných 210 strojů tohoto typu, ovšem s vysokokapacitní konfigurací a řadovým označením Max 200.

Zpoždění v dodávce. Ryanairu došel optimismus

První kusy měl Ryanair začít dostávat letos v dubnu. V březnu ale už po dvou fatálních nehodách strojů Boeing 737 Max 8 došlo k celosvětovému uzemnění letadel tohoto typu. S haváriemi se spojoval stabilizační systém MCAS.

I přestože Boeing od té doby opakovaně uváděl a trval na tom, že systém bude bezpečný a letadla budou létat do konce tohoto roku, šéf Ryanairu Michael O’Leary v pondělním pořadu Today ranního vysílání rádia BBC řekl, že jeho aerolinky je ve vzduchu nebudou mít minimálně dalších šest měsíců. Společnost prý akceptovala, že dodávky objednaných strojů se zpozdí, a to i k pozdějšímu termínu než příštímu březnu.

„Nepředpokládáme, že je dostaneme dřív než v létě příštího roku. K tomu očekáváme pouze 20 strojů spíše než původních 60, které se Boeing zavázal dodat. Je to pro nás velká výzva,” prohlásil ve vysílání O’Leary.

Původní plán nízkonákladovky počítal na léto roku 2020 s 58 letouny MAX. „Riziko zpoždění narůstá,“ napsal v dnešním sdělení šéf Ryanairu.

Nový 737 Max má víc míst a nižší spotřebu paliva

O’Leary si nicméně upravené vysokokapacitní stroje chválí. Jsou podle něj velmi bezpečné a dobré. Letadla disponují větším počtem sedadel, celkem o 4 procenta, a přesto jejich provoz vyžaduje o 16 procent méně paliva. Tím by podle šéfa irské společnosti mohly aerolinky nabízet ještě levnější cesty a letenky než kdy dřív.

O pět milionů méně pasažérů, zisk už žádný

Nižší odhad zisku firmy kvůli zpoždění v dodávce boeingů a brexitu ale trvá. Firma proto podle svého dnešního vyjádření odhaduje, že za celý fiskální rok přepraví pouze 157 milionů pasažérů. Tedy nikoli 162 milionů, jak doufala v červenci.

Prakticky už letos nečeká žádný další zisk. Za celý fiskální rok, který uzavře na konci března, by se měl nově pohybovat v rozmezí 800 až 900 milionů eur, zatímco dříve Ryanair odhadoval zisk 750 až 950 milionů eur.

Jak ale připomněla agentura DPA, letecké společnosti bývají v zimní polovině roku ve ztrátě běžně.

Doporučované