Hlavní obsah

Boeing věděl o potížích. Ale dělal vše proto, aby dostal „Maxe“ do vzduchu

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto.

Další rána pro Boeing, výrobce letadel a smolaře roku. Jen několik hodin od rezignace generálního ředitele Dennise Muilenburga získal americký Kongres nové znepokojivé informace o problémovém Boeingu 737 MAX.

Článek

Firma Boeing, kterou po dvou tragických nehodách letounů 737 MAX vyšetřuje americké ministerstvo spravedlnosti i Kongres, informace zveřejnila po rezignaci šéfa firmy Dennise Muilenburga.

Podle zveřejněné zprávy se ukázalo, že někteří ze zaměstnanců Boeingu na jedné straně velmi ostře zpochybňovali, že se společnost opravdu zasazovala o maximální dodržování bezpečnostních standardů, a na druhé straně někteří pracovali na tom, aby dohledové orgány nevykolejily plány Boeingu například při schvalovacím procesu.

„Podobně jako jiné záznamy dříve zveřejněné společností Boeing se zdá, že záznamy poukazují na velmi znepokojivý obraz obav vyjádřených zaměstnanci společnosti Boeing ohledně závazku společnosti k bezpečnosti,“ citovala agentura Reuters asistenta, který si nepřál uveřejnit identitu.

Anketa

Nasedli byste do letounu Boeing 737 MAX s obnovenou certifikací?
Ano, důvěřuji úsudku regulátorů.
25,7 %
Rozhodně ne.
74,3 %
Celkem hlasovalo 8261 čtenářů.

Právě tajný zdroj agentury Reuters dodává, že firmu k zaslání znepokojujících informací vedl závazek transparentnosti k orgánům a dozorčím výborům.

„Obsah neodráží společnost, kterou jsme a máme být. V posledních devíti měsících jsme jako společnost provedli významné změny, abychom zlepšili naše bezpečnostní procesy, organizaci a kulturu,“ uvedl výrobce letadel.

Boeing navíc od ledna pozastaví výrobu letadel 737 MAX, která po dvou tragických haváriích nesmějí od letošního jara létat. Společnost to oznámila v tiskovém prohlášení, v němž uvedla, že v současné chvíli nechystá zaměstnance propouštět či posílat na nucenou dovolenou.

Pozastavení produkce Boeing zdůvodnil především tím, že schvalovací proces provozu letadel u amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA) se přesouvá do roku 2020 a že není jasné, kdy a za jakých podmínek se stroje vrátí do provozu.

„Po dobu odstávky 737 MAX pokračoval Boeing ve stavbě nových letadel a nyní máme na skladě asi 400 letounů. Již dříve jsme uváděli, že budeme postupně vyhodnocovat naše produkční plány, pokud by odstávka strojů MAX trvala déle, než jsme očekávali. Výsledkem tohoto hodnocení je rozhodnutí upřednostnit doručení uskladněných letadel a počínaje lednem dočasně pozastavit výrobu v programu 737,“ uvádí prohlášení Boeingu.

Související témata:

Doporučované