Hlavní obsah

Boeing se omlouvá za mrtvé, Airbus prodává. Přehlídka v Le Bourget začala

Boeing se omlouvá za mrtvé, Airbus prodává. Přehlídka v Le Bourget začala.Video: Jan Marek, AP, Reuters

Začal mezinárodní aerosalon na francouzském letišti Le Bourget.

Článek

Letošní ročník prestižní letecké přehlídky v Le Bourget nemohl začít víc symbolicky.

Zatímco společnost Air Lease oznámila podle agentury Bloomberg nákup 100 letadel Airbus, manažeři Boeingu začali účast v Paříži omluvou leteckým společnostem a rodinám obětí nehod jejich strojů 737 MAX.

Každý rok je pařížská show soubojem o to, kdo z dvou dominantních výrobců prodá víc letadel. Jenže rána, kterou katastrofy jeho strojů a následné uzemnění uštědřily Boeingu, rozhodla o vítězi letošního ročníku předem.

Boeing se teď především snaží znovu získat důvěru úřadů, které povolují provoz jednotlivých typů letadel v konkrétních zemích, aby dostal zpátky do vzduchu flotilu svých obchodně nejdůležitějších 737 MAX.

Kevin McAllister, generální ředitel komerčních letadel společnosti Boeing, řekl v pondělí novinářům v Le Bourget, že společnosti „je ohromně líto ztrát na životech“ po haváriích Lion Air v říjnu a společnosti Ethiopian Airlines v březnu. O život při nich přišlo celkem 346 lidí.

McAllister dodal, že Boeing mrzí i následné zmatky, které uzemnění strojů vyvolalo v letových řádech mnoha společností před následující letní dopravní špičkou.

Boeing podle jeho slov „tvrdě pracuje na nápravě“, ale konkrétní nebyl. Nevíme tedy stále, kdy budou moci boeingy opět létat.

Dosavadní vyšetřování ukázalo, že při nehodách selhaly senzory pro měření úhlu v obou rovinách a vyslaly varování pro software, který pak stlačil nosy letadel dolů. Piloti nebyli v tu chvíli schopni převzít kontrolu nad letadly.

Rival Airbus prožívá realtivně pomalý prodejní rok, ale potíže Boeingu mu pomáhají. Na veletrhu v Paříži představí model A321XLR, úzkotrupý model s doletem až devět tisíc kilometrů.

Odhady expertů před letošním Le Bourget ale ukazovaly na to, že celkové objednávky – bez ohledu na potíže Boeingu – budou proti loňskému roku zhruba poloviční.

Související témata:

Doporučované