Článek
Zastavení výroby letadel 737 MAX, která po dvou tragických haváriích s 346 oběťmi na životech nesmějí od letošního jara do vzduchu, oznámil Boeing v pondělí. Z provozu v Rentonu u Seattlu na západě Spojených států ale nehodlá propustit žádného ze zhruba 12 000 zaměstnanců, neplánuje pro ně ani nucenou dovolenou. Lidé, kterých se pozastavení výroby týká, budou dál pracovat v pozicích souvisejících s letadly 737, případně je firma dočasně přeřadí na jiné projekty.
„Odhadujeme, že Boeing má z výroby letadel MAX ztrátu skoro dvě miliardy dolarů měsíčně, po zastavení výroby se to ale až na nulu nesníží,“ sdělili analytici banky JPMorgan ve zprávě svým klientům. Předpokládají, že kvůli nákladům na zaměstnance a podpoře klíčových dodavatelů, jako je Spirit AeroSystems, bude více než polovina těchto ztrát pokračovat. Analytici společnosti Jefferies pak ztráty odhadují na 730 milionů dolarů měsíčně.
V reakci na zprávu o zastavení výroby klesají akcie evropských dodavatelů Boeingu, zatímco akcie Airbusu, tedy hlavního konkurenta, zpevňují. Výrazně klesly akcie společností Senior a Safran, ale také akcie menších dodavatelů, jako je Melrose Industries. Hned v pondělí se zpráva o zastavení výroby negativně odrazila na ceně akcií hlavního dodavatele Boeingu, jímž je Spirit AeroSystems.
Boeing modely MAX zase oživí
Podle leteckého publicisty a kapitána Boeingu 737 Ladislava Kellera pozastavil Boeing výrobu až od ledna proto, že už nemá další plochy pro „parkování“ neodebraných strojů. Na sklad firma vyrobila zhruba 400 kusů, ale aerolinky si je odmítly převzít. „Výroba bude přerušena až do doby, než se parkovací místo uvolní,“ vysvětlil Keller pro Televizi Seznam.
Také zdůraznil, že americký výrobce s výrobou 737 MAX nepřestane. „Výroba bude pokračovat ve chvíli, kdy Boeingy 737 MAX 8 a 9 dostanou opět osvědčení o typové způsobilosti a budou moci zase převážet cestující nebo náklad. V ten moment budou letadla předávána zákazníkům, kteří si je zamluvili, a pak se zase rozběhne výroba,“ je přesvědčen Keller.
Kvůli problémům s letadly 737 MAX o polovinu klesl ve třetím čtvrtletí čistý zisk firmy. Meziročně se propadl o 51 procent na 1,17 miliardy dolarů (zhruba 27 miliard Kč). Celkové tržby firmy pak ve čtvrtletí klesly o 21 procent na 19,98 miliardy dolarů. Společnost čelí desítkám soudních sporů s rodinami pasažérů, kteří zahynuli při nehodách letadel 737 MAX loni v říjnu v Indonésii a letos v březnu v Etiopii. Firmu také vyšetřuje americké ministerstvo spravedlnosti a Kongres.
Kromě samotného Boeingu mají kvůli uzemněným modelům MAX potíže i aerolinky, kterým utíkají peníze. „Letouny stojí, nemohou létat, ale leasingy se platí a aerolinky musí stroje udržovat čili je to ekonomická zátěž,“ dodal Keller.
Například cestovní kancelář TUI, největší turistický koncern na světě, vlastní 15 problémových strojů a ztráty do září 2020 vyčíslila na 130 milionů eur. Cestovka sdělila, že za nelétající flotilu musela sehnat a platit náhradu, navíc zapůjčené stroje měly vyšší spotřebu. Takže se akcionáři musejí připravit na nižší dividendu.