Hlavní obsah

Boeing pustil Smartwings a ČSA žilou. Firmy hlásí propad o osm procent

Foto: Profimedia, Profimedia.cz

Ilustrační foto.

Skupina Smartwings, do níž patří dopravci Smartwings a České aerolinie (ČSA), loni na svých linkách přepravila 8,2 milionu cestujících. Oproti předchozímu roku je to o 7,9 procenta méně, skupina tak poprvé zaznamenala pokles. Důvodem oslabení provozu jsou problémy s odstavenými Boeingy 737 MAX.

Článek

Smartwings koupily letouny 737 MAX a slibovaly si od nich víc přepravených cestujících. Jenže letouny kvůli dvěma nehodám stojí od března na letištní ploše a místo vydělávání peněz působí aerolinkám potíže.

„Nemožnost provozovat nové letouny 737 MAX a jejich dlouhodobá odstávka zcela zásadně zasáhly do našich ambiciózních plánů na další rozvoj linek a modernizaci flotily. Díky maximálnímu úsilí a přijatým opatřením se nám daří minimalizovat dopady této mimořádné situace na naše cestující a provoz celé skupiny,“ uvedl generální ředitel Smartwings Roman Vik.

Smartwings vlastní sedm letounů MAX a dalších 21 měla společnost loni převzít.

Pravidelné linky pod značkou Smartwings loni využilo 2,92 milionu cestujících, pod značkou ČSA dalších 2,55 milionu. Celkově jde o meziroční pokles 3,3 procenta. Ještě výraznější snížení počtu cestujících skupina zaznamenala na svých charterových letech, na kterých loni přepravila 2,7 milionu pasažérů, zhruba o 400 000 méně než v roce 2018. Vedle svých linek skupina přepravila dalších 1,4 milionu cestujících na palubách vlastních letadel na spojích pro jiné dopravce.

Skupina v loňském roce realizovala 62 301 letů a její letadla přistávala na 410 letištích po celém světě. Průměrná obsazenost letadel na pravidelných linkách Smartwings loni činila 81 procent, na linkách ČSA 77 procent. Z českých letišť nejvíce klientů směřovalo letadly skupiny do Paříže, Antalye, Amsterdamu, Hurghady a Tel Avivu.

Smartwings na trhu působí od roku 1997. Do roku 2018 fungovala pod názvem Travel Service, následně se přejmenovala na Smartwings. Je lídrem v charterové dopravě v Česku, na Slovensku, v Maďarsku a Polsku. Loňský zisk společnosti činil 81,3 milionu korun, společnost ho převedla do nerozděleného zisku z minulých let a akcionářům nevyplatila dividendy. Důvodem tohoto kroku byly právě problémy s letadly.

Smartwings Group patří do skupiny Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal. Necelý poloviční podíl v dopravci drží čínská investiční společnost CITIC Europe.

Letadla typu Boeing 737 MAX mají po celém světě zakázaný provoz kvůli dvěma nehodám v Malajsii a Etiopii. Problémem je podle společnosti Boeing vadný software. Stále není jasné, kdy se chyba opraví a kdy by se letadla mohla vrátit do provozu. Odstavení letadel způsobuje dopravcům, včetně Smartwings, mnohamilionové škody.

Doporučované