Článek
Model Boeing 737 MAX nedostával takové finance, jaké by si zasloužil, tvrdí Adam Dickson, inženýr, který u firmy pracoval přes 30 let. Vedl tým pracující na stroji, který od března nemůže létat. „Viděl jsem nedostatek potřebných zdrojů k tomu, aby byla práce odvedena v celém rozsahu,“ uvedl pro BBC Dickson. „Celé prostředí bylo velmi zaměřené na cenu a byl tam obrovský tlak. Zadání mechaniků bylo, aby určitou cenu nákladů letadla snížili,“ dodává.
Boeing nařčení odmítá a tvrdí, že 737 MAX bude jedním z nejbezpečnějších letadel, jaké kdy létalo.
Manévrování mezi regulemi
Podle Dicksona bylo jednou ze strategií firmy klasifikování změn na modelu 737 MAX. Tvrdí, že Boeing se snažil úpravy prezentovat spíše jako drobnější vylepšení než jako velké změny na letadle. Kvůli tomu neměl Federální úřad pro letectví tak vysoké nároky na kontroly.
„Cílem bylo ukázat, že změny byly tak podobné předchozímu designu, aby nepotřebovaly zásadně odlišnou klasifikaci v procesu certifikace,“ tvrdí Dickson. Sám se na adresu modelů 737 MAX vyjadřuje velmi nedůvěřivě. „Moje rodina se 737 MAX nepoletí. Je děsivé vidět tak velký incident způsobený systémem, který nefungoval správně.“
Letadlo 737 MAX je nejrychleji prodávaným modelem a společnosti vydělal miliardy dolarů. Boeing v minulosti čelil kritice, že se více stará o růst akcií než o bezpečnost pasažérů.
Boeing vyplatil od roku 2013 akcionářům 17 miliard dolarů (393,3 miliardy korun) na dividendách. Více než 43 miliard dolarů (téměř 990 miliard korun) pak utratil za nákup vlastních akcií. Tyto náklady pomohly firmě stabilizovat cenu akcií v průběhu pěti let. „Pokud nadhodnotíte pobídky vrcholných manažerů a zadáte jim práci, aby dostali cenu akcií nahoru, nebudou dbát tak, jak mají, na to, aby platili za to, aby vyrobili bezpečné letadlo,” uvádí pro BBC ekonom William Lazonick.