Článek
Americký výrobce letadel Boeing najímá 160 pilotů. Začlení je do leteckých společností, aby zajistili hladký návrat modelu 737 MAX. Informovala o tom agentura Reuters.
Piloti budou po dobu 35 dní působit jako pozorovatelé kokpitů a instruktoři. Za tuto dobu dostanou ekvivalent celoročního platu, který by mohl dosáhnout 200 000 dolarů. Podle lidí s tím obeznámených by celý projekt s novými piloty mohl společnost Boeing vyjít na jednu miliardu dolarů.
Mezi požadavky pro nové piloty patří aspoň tisíc hodin instruktorských zkušeností bez incidentů, nehod, ztrát nebo porušení jakýchkoliv pravidel. Piloti musí mít licenci pro letouny typu 737 a další letadla společnosti Boeing. Musí také zvládat poradenskou činnost a pomoc při zákaznické podpoře.
„Piloti globálního zapojení (Global Engagement Pilots)“ jsou součástí strategie firmy Boeing pro bezproblémové zavedení vylepšeného modelu letadla 737 MAX. Firma se snaží zabránit provozním závadám a obnovit důvěru leteckých společností a pasažérů ohledně nového stroje.
Součástí strategie je nepřetržitý celosvětový dozor nad lety modelu 737 MAX ze speciální místnosti v Kalifornii. Všichni členové palubní posádky nových strojů také procházejí školením, které je naučí uklidňovat znepokojené cestující.
„Pokračujeme v úzké spolupráci se světovými regulačními orgány a s našimi zákazníky, abychom bezpečně vrátili modely 737-8 a 737-9 do celosvětového provozu,“ uvedla mluvčí společnosti Boeing.
Podle americké Federální letecké správy (FAA) patří nyní letadlo 737 MAX po softwarových úpravách k nejbezpečnějším na světě. Někteří bezpečnostní odborníci ale uvedli, že rozhodnutí společnosti Boeing najmout 160 vlastních pilotů je v leteckém průmyslu neobvyklé a ukazuje přání firmy urychlit návrat modelu 737 MAX.
Letounu 737 MAX zakázaly americké úřady létat v březnu 2019 kvůli dvěma nehodám v Indonésii a Etiopii, při nichž přišlo o život celkem 346 lidí. Havárie zavinil problém v softwaru řízení letu.
Bezproblémový návrat letadla je pro firmu Boeing zásadní. Americký výrobce čelí v důsledku jeho uzemnění nákladům ve výši 20 miliard dolarů. Budoucnost nového letadla zatím vypadá slibně - minulý týden dodala firma Boeing první stroj letecké společnosti United Airlines. Zároveň brazilská nízkonákladová společnost Gol podnikla první komerční let stroje 737 MAX s pasažéry.