Hlavní obsah

Boeing dodal prvního Maxe od uzemnění

Foto: Acefitt, Wikimedia Commons

Ilustrační foto.

Americký výrobce aeroplánů Boeing, jehož model 737 MAX nesměl od loňského jara do vzduchu, může slavit. Podařilo se mu dodat první stroj. Rovněž se chystá první komerční let od listopadového povolení od úřadů.

Článek

Americký výrobce letadel Boeing v úterý dodal první stroj 737 MAX od listopadového zrušení zákazu tato letadla provozovat. Letadlo podle médií převzala společnost United Airlines. Potížím ale Boeing čelí i nadále, jiné aerolinky totiž dřívější objednávky dál ruší.

Letadla Boeing 737 MAX nemohla do vzduchu od loňského jara, kdy úřady po celém světě nařídily stroj po dvou tragických nehodách odstavit.

Boeing oznámil, že v listopadu zákazníci zrušili objednávky na dalších 88 letadel 737 MAX, což celkový počet zrušených objednávek v letošním roce posunulo na 536. Firma uvádí 27 zakázek na toto letadlo, ale 25 z nich je nová zakázka od společnosti Virgin Australia, která nahradila dřívější, mnohem větší zakázku. Ta byla na 48 letadel, avšak letecká společnost ji zrušila. Stála tak za většinou zrušených zakázek za listopad.

Na dnešek je plánován první komerční let stroje 737 MAX s pasažéry. Chystá se k němu brazilská letecká společnost Gol, která tak bude v tomto ohledu první na světě. Dosud v letadle 737 MAX byli od listopadového zrušení zákazu létat hlavně zkušební piloti a novináři.

Listopadová čísla o vývoji zakázek na letadla Boeing 737 MAX neodrážejí oznámení irských nízkonákladových aerolinek Ryanair z minulého týdne. Firma informovala, že si objedná dalších 75 letadel tohoto typu, uvedla agentura AP.

Boeing za listopad dodal celkem sedm komerčních letadel – většinou nákladních – pro firmy UPS, FedEx, DHL a další. Celkový počet letadel dodaných v letošním roce se tím zvýšil na 118. Evropský rival Airbus pak v listopadu dodal 64 letadel, od začátku roku 477.

Boeing byl nucen přerušit provoz svých nejprodávanějších letadel 737 MAX loni v březnu po nehodách v Indonésii a Etiopii, při kterých zahynulo celkem 346 lidí. Jako problém se ukázal software řízení letu, který musel výrobce upravit. Odstavení těchto strojů bylo nejdelší takovou pauzou v dějinách komerčního letectví a náklady s tím spojené Boeing přišly asi na 20 miliard dolarů (zhruba 433 miliard Kč).

Doporučované