Článek
Dojezd, maximální rychlost ani další parametry elektromobilu BMW i Vision Circular nejsou zatím známé. Jde pouze o koncept a ukázku toho, že německá automobilka bere závazky k bezemisním cílům vážně.
Vůz odhalený v autosalonu v Mnichově je totiž plně recyklovaný a mohl by se stát předlohou kompaktních elektroaut jezdících z výrobních linek ve 40. letech 21. století.
Karoserie vozu je nelakovaná díky eloxovanému hliníku a tepelně opracované oceli. Pneumatiky jsou z přírodního kaučuku a prostorný interiér pro čtyři lidi zdobí sedačky s čalouněním z recyklovaného plastu. Ze dřeva z padlých stromů je potom palubní deska i volant vyrobený na 3D tiskárně. Ta vytvořila i průhledné prvky se světelnými efekty znázorňujícími, jak prý auto přemýšlí.
Z recyklovaných materiálů je údajně rovněž baterie konceptu BMW i Vision Circular, a dokonce i logo automobilky je na voze vyryté. Všechny součástky má pak prý být možné po skončení životnosti kompletně recyklovaného elektromobilu použít k různým účelům.
„Vím, že čekáte na první ukázky naší ‚Neue Klasse‘. U toho ještě určitě nejsme. Ale s tímto přístupem se tam dostáváme. Digitalizace, elektrifikace a znovupoužitelnost, to jsou tři základní kameny ‚Neue Klasse‘ a znovupoužitelnost je to, co ztvárňuje právě BMW i Vision Circular,“ vysvětloval v prezentaci pro autosalon Oliver Zipse, šéf automobilky, přičemž odkazoval na očekávanou novou éru modelů značky.
Ekologické cíle výrobců aut z Německa
Mnichovský výrobce aut se chystá zvyšovat podíl recyklovaných i znovupoužitelných materiálů ve svých vozech už nyní, a to z 30 na 50 procent. Tento krok mu totiž má pomoci v dosažení nově vytyčeného cíle – snížit do roku 2030 emise uhlíku generovaných jeho flotilou nejméně o 40 procent oproti úrovni v roce 2019. K tomu má přispět i to, že alespoň polovinu prodaných vozů BMW mají do té doby tvořit elektromobily.
„Budoucí generace budou záviset na rozhodnutích, které dnes děláme. To je důvod, proč jsme také jasně zavázáni k cíli 1,5 stupně (omezení růstu globální teploty právě na tuto hodnotu, pozn. red.) stanovenému Pařížskou dohodou a zavedení znovupoužitelnosti jako pevné součásti naší strategie a našich produktů. Pro nás není žádné prémiové kvality bez udržitelnosti,“ dodal Zipse.
Ekologové volají po konci výroby spalovacích aut
BMW se i přes nově stanovené přísnější cíle – snížení emisí o 40 procent předcházel cíl poklesu o jednu třetinu – zdráhá pevně stanovit časový harmonogram omezování výroby aut na fosilní paliva. Jako důvod mimo jiné uvádí to, že v Evropě, ale i jiných regionech se stále dostatečně nerozvinula infrastruktura dobíjecích stanic.
Ekologové z Greenpeace i z domácí německé organizace Deutsche Umwelthilfe po mnichovské automobilce, ale i Volkswagenu a Mercedesu požadují, aby kompletně ukončily produkci spalovacích aut už do roku 2030. Spolu s ropnou a plynárenskou firmou Wintershall se je také chystají žalovat za jejich podíl na klimatické změně.
„Pokud svět bude váhat dalších deset let, cíle omezení oteplení planety nanejvýše o 1,5 ani pravděpodobně o dva stupně už nebude možné dosáhnout,“ uvedla právní zástupkyně ekologických organizací Roda Verheyenová a dodala, že zmíněné podniky za klimatickou změnu nesou do vysoké míry spoluzodpovědnost. Jenom německý automobilový průmysl podle ní má „gigantickou globální stopu“.
Daimler, majitel automobilky Mercedes-Benz, požadavky považuje za neodůvodněné a využije prý „veškerých právních prostředků na svou obranu“.
Klimatické neutrality svých aut chce dosáhnout do roku 2039. BMW žalobní hrozby stále analyzuje. Na reakci a odvrácení možné žaloby mají všechny firmy podle neoficiálních informací agentury DPA z pátku jen několik týdnů.